De versoepeling van de Taxiwet in 2016 heeft geleid tot een opmerkelijke groei van het aantal taxibedrijven. Maar tegelijk is ook de schade aan taxi’s in grote steden fors opgelopen. Daardoor kunnen taxichauffeurs hun auto nauwelijks nog verzekeren.

Dat stelt Het Financieele Dagblad maandag op basis van een rondgang bij verzekeraars en tussenpersonen.

De versoepeling van de Taxiwet betekent onder meer dat chauffeurs geen examen meer hoeven te doen voor ‘vakbekwaamheid’.

Verzekeraars zeggen nu dat taxiverzekeringen niet rendabel te krijgen zijn, ook niet met forse premieverhogingen. “We kregen de schadelast gewoon niet omlaag. Toen ook het verhogen van de premies niet hielp om het renderend te maken, zijn we ermee gestopt”, zegt een woordvoerder van verzekeraar NN tegen het FD.

Een groot deel van de taxichauffeurs kan volgens de krant alleen nog terecht bij De Vereende. Dat is een door verzekeraars ondersteunde partij die verzekeringen biedt aan mensen die elders geen verzekering kunnen krijgen.

De premies van De Vereende liggen zijn echter fors hoger: tussen januari en april dit jaar stegen de premies voor taxiverzekeringen bij De Vereende met 40 procent, aldus het FD.

De Nederlandsche Bank waarschuwt overigens al een aantal jaar dat verzekeraars hun autoverzekeringen niet winstgevend weten te krijgen. Dit probleem is breder dan de taxibranche. "Er is sprake van een toename van de schadelast in combinatie met een zeer concurrerende markt. Niet één verzekeraar is in staat om structureel winst te maken", zo meldde de toezichthouder in oktober 2017.