Taxibedrijf Uber, dat uitsluitend via een app werkt, verlaagt donderdag zijn prijzen tot onder het niveau van ‘gewone’ Amsterdamse taxi’s.

De marketing van het van oorsprong Amerikaanse Uber is uitgekiend: de website van het bedrijf wil de indruk wekken dat je bij Uber een glamoureuze rit in auto met privé-chauffeur bestelt in plaats van een simpel taxiritje.

Maar in feite komt het daar wel op neer, met één verschil: je kunt niet zomaar bij een Uber-auto instappen bij een taxihalte. Je moet de wagen bestellen, via de app.

Prijzenoorlog op Amsterdamse taximarkt

Die software maakt dat Uber zijn auto’s en chauffeurs efficiënter kan inzetten dan normale taxibedrijven, zegt Niek van Leeuwen, manager van Uber Nederland, tegen Het Parool. En daarom kan Uber zijn ritten goedkoper aanbieden. Vanaf donderdag is de kilometerprijs van Uber lager dan van bijvoorbeeld de taximaatschappij TCA: 1,90 euro in plaats van 2,12 euro. (Het instaptarief is wel hoger: 3 euro, terwijl TCA bij 2,89 begint).

Van Leeuwen zet in op een prijzenoorlog op de Amsterdamste taximarkt. De huidige ritprijzen zouden te hoog zijn. En waar Amsterdamse ‘normale’ taxichauffeurs lijden onder een imago van onbeschofte, opdringerige afzetters, lijkt Uber in te zetten op stijl en voorspelbaarheid.

Chuaffeurs beoordelen via de app

Via de app kun je chauffeurs van Uber anoniem beoordelen. Het bedrijf garandeert een voorrijtijd van vijf minuten in Amsterdam. manager Van Leeuwen denkt op termijn zelfs te kunnen concurreren met het openbaar vervoer.

Lees ook: TomTom stopt na halfjaar met taxi-app

Uber (sinds kort ook Rotterdam) maakt gebruik van software van het moederbedrijf in San Francisco; de firma is in 31 landen actief. Eén van de steden waar Uber opereert is Shanghai, maar het bestuur van die stad ziet het bedrijf liever gaan dan komen.

Verboden in Shanghai

Vorige week kondigde het stadsbestuur aan dat het de activiteiten van taxi-apps wil inperken. In China werken de apps namelijk iets anders: klanten kunnen tegen elkaar opbieden om een rit te bemachtigen. Dat biedt bedrijven en klanten de mogelijkheid zich te onttrekken aan de ritprijzen die door de regering worden vastgesteld.

Maar dat geeft bezitters van smartphones ook een voordeel boven normale passagiers in het met een tekort aan taxi's kampende Shanghai. En dat is oneerlijk, vinden de autoriteiten. Volgens nieuwe regels mogen de boekingsapps daarom niet werken in de spits. Voor particulieren wordt het überhaupt verboden om via een app-dienst taxi te rijden.

De markt voor app-taxi's in China is snel gegroeid: de afgelopen twee jaar werd er 43 miljoen dollar geïnvesteerd.

Lees ook

'Groene taxi' moet 1,6 miljoen subsidie terugbetalen

Pokerspeler laat 3 ton achter in taxi, maar mazzelt met eerlijke chauffeur

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl