Volgens de scheepseigenaren zijn de regels te streng: ook bij gewone
ongelukjes zijn nu zware straffen mogelijk. De Europese wet zou bovendien in
strijd zijn met het internationale Marpolverdrag dat ook over vervuiling
gaat.

De Europese Commissie zegt in een reactie dat de richtlijn wettig is.
De wet is ook hard nodig, vindt EU-commissaris Jacques Barrot (Verkeer):
,,Illegale lozingen en serieuze onoplettendheid moeten bestreden worden,
koste wat het kost. De dreiging met strafrechtelijke sancties helpt onze
kusten te beschermen.”

De Europese Commissie stelt dat schepen jaarlijks zo’n 150.000 ton aan olie in
de Middellandse Zee lozen.

De nieuwe EU-wet is in april in werking getreden. De regels zijn
ingevoerd naar aanleiding van de ramp met de tanker Prestige. Die
veroorzaakte in 2002 een van Europa’s ergste olievervuilingen. Duizenden
tonnen olie spoelden toen aan op de Spaanse stranden.

Het Europees Hof van Justitie in Luxemburg houdt dinsdag een hoorzitting over
de zaak. Een datum voor een uitspraak is nog niet vastgesteld.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl