De groei van Takeaway blijft in de tientallen procenten zitten. Ook in het belangrijke slagveld Duitsland. Beleggers worden ook lekker gemaakt met een hogere commissie.

In de update over het derde kwartaal (hier te downloaden) meldt de maaltijdbesteldienst weer ronkende cijfers. Het aantal bestellingen in het derde kwartaal van dit jaar is gegroeid met 40 procent ten opzichte van een jaar eerder. Over de eerste drie kwartalen van 2017 is het aantal bestellingen met 42 procent gegroeid ten opzichte van 2016 tot en met september.

Goed nieuws voor beleggers en Takeaway zelf: in Duitsland groeit het bedrijf nog altijd gestaag door. De slag om onze oosterburen is de belangrijkste strijd die Takeaway voert. De markt voor online eten bestellen blijkt tot nu toe gemaakt voor een ‘winner takes it all-principe’. Er zal maar één partij zijn die het overgrote marktaandeel in handen krijgt.

Die strijd wil Takeaway in Duitsland winnen met zijn merk Lieferando.de. Daarom wordt er fors geïnvesteerd in marketing in ons buurland. Dat zal de komende tijd ook zo blijven, blijkt uit de kwartaalupdate: “Hoewel het bedrijf als het duidelijke nummer één merk is qua bestellingen, gaat Takeaway.com zijn investeringen in Duitsland opschroeven in het vierde kwartaal van 2017.”

Takeaway stijgt dinsdagochtend na opening 3 à 4 procent op de kwartaalupdate. Beleggers zullen ook te spreken zijn over het feit dat Takeaway de commissie, het percentage dat het bedrijf vraagt aan het restaurant over het bedrag van een bestelling. Die wordt verhoogd en dat moet vanaf 2018 gaan zorgen voor een groei van 5 procent van de omzet.

Maar hoe zit het met de kosten?

Het zijn zonder meer ronkende cijfers die Takeaway neerzet in de kwartaalupdate. Maar er mist ook nog het nodige. In het eerste en het derde kwartaal beperkt Takeaway zich tot een korte handelsupdate, waarin alleen de groei van het aantal bestellingen wordt genoemd.

Halverwege en aan het einde van het jaar wordt er een veel uitgebreidere balans opgemaakt. Dat leidde er drie maanden geleden bij de presentatie van de cijfers over de eerste helft van het jaar toe dat het aandeel even flink wegzakte. Toen werden namelijk ook de kosten en verliezen die het bedrijf maakt genoemd en daar maakten beleggers zich toch wat zorgen over.

Lees ook op Business Insider

Maar in deze update wordt er niet gerept over kosten of verliezen, waardoor de nadruk vooral komt te liggen op de positieve groeicijfers. De enige informatie die we krijgen, komt uit het statement van topman en oprichter Jitse Groen. Hij wijst erop dat de toegenomen winstgevendheid de verliezen van het hele bedrijf enigszins zullen bedrukken.

Het wordt interessant om begin 2018, bij de presentatie van de cijfers over het hele jaar, weer een goede blik te werpen op de kostenposten van Takeaway. Grote kans dat die nog weer flink toenemen, gezien de belofte die het bedrijf dinsdag doet om nog forser te investeren in Duitsland.

LEES OOK OP FINANZEN.nl