Takeaway.com van Jitse Groen
telt zo’n 94 miljoen bestellingen per jaar – zo wil het kleine restaurants helpen groeien

Sinds de oprichting in 2000 heeft Takeaway.com een enorme groei doorgemaakt. De toen 21-jarige Enschedese student Jitse Groen startte een eenvoudige website onder de naam thuisbezorgd.nl. Het idee was om als intermediair te dienen tussen restaurants en afhaalklanten.

De eerste jaren wilde het nog niet echt vlotten. Thuisbezorgd.nl wist weliswaar honderden restaurants aan zich te binden, maar pas met de komst van breedband vanaf 2003 begon de consument ook elk jaar meer via het internet te bestellen. Bijna twintig jaar en vele overnames later is Takeaway.com inmiddels een beursgenoteerd bedrijf dat in 2018 in totaal elf landen 93,9 miljoen orders verwerkte.

Extra omzet

“Onze consultants bezoeken elk restaurant dat bij ons is aangesloten regelmatig”, zegt CRM Lead Nick Peng van bezorgservice Takeaway.com. “Ze geven hen zo waardevolle informatie om hun succes op ons platform verder te vergroten."

nick peng takeaway.com thuisbezorgd crm

Nick Peng

Nick Peng

Goed koken is één ding, maar je maaltijden ook aan de man brengen met uitgekiende marketing is een vak apart. Net zoals het opzetten van een stabiel netwerk van bezorgers. Om nog maar niet te spreken van het bouwen van een gebruiksvriendelijke website waarop je klanten eenvoudig keuzes kunnen maken uit je menu. Een samenwerking met een bezorgservice als Takeaway.com ontneemt restaurants daarom veel zorgen. Nog los van de extra omzet die zo'n samenwerking oplevert.

Loyaliteitsprogramma

Het bedrijf biedt restaurants bovendien de mogelijkheid om de loyaliteit van consumenten met een speciaal programma te verhogen. Want met een markt met zoveel concurrentie en voortdurend nieuw aanbod, is een trouwe klant goud waard.

Peng is verantwoordelijk voor een nieuw loyaliteitsprogramma, dat de trouw van klanten aan specifieke restaurants helpt versterken. “Klanten krijgen daarbij een digitale stempelkaart voor hun favoriete restaurant. Daarop komt alleen een nieuwe stempel, wanneer ze bij deze ene aanbieder hun bestelling plaatsen.”

Stempelkaart populair bij Nederlanders

Na vijf stempels is de kaart vol. Als beloning voor de trouwe klandizie, krijgt je als consument een voucher met een tegoed ter waarde van tien procent van de vijf laatste bestellingen. Het voordeel voor de klant kan zo aardig oplopen. Deze tegoedbon is alleen te gebruiken bij het restaurant zelf.

'Restaurants hebben zo een unieke manier in handen om klanten ertoe te bewegen steeds opnieuw bij hen te bestellen'

“Restaurants hebben zo een unieke manier in handen om klanten ertoe te bewegen steeds opnieuw bij hen te bestellen”, zegt Peng. Het loyaliteitsprogramma wordt volledig automatisch afgehandeld dankzij de Salesforce Marketing Cloud.

Nieuwe groei

Er zijn volgens Peng duidelijke aanwijzingen dat restaurants die deelnemen aan dit programma hun inkomsten zien stijgen. “Nederlanders houden van sparen. Bovendien is de stempelkaart voor hen al een bekend verschijnsel, van eerdere acties door bijvoorbeeld supermarkten. Een digitale variant van de stempelkaart is dus herkenbaar en daardoor een efficiënte methode om klanten te behouden.”

Takeaway.com wil dit speciale loyaliteitsprogramma in 2019 onder de aandacht gaan brengen van meer restaurants in Nederland. Peng: “Onze verwachting is dat dit niet alleen tot nieuwe groei zal leiden van Takeaway.com, maar ook van de aangesloten restaurants.”

Dit is het tiende artikel in onze serie Business Innovation, mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en levenslange relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Salesforce.com/nl