De coronacrisis heeft geleid tot een radicale gedragsverandering bij consumenten die plots veel meer online boodschappen bestellen.

Ook oudere generaties die dit voorheen niet deden, gaan overstag.

Business Insider Intelligence analyseert de belangrijkste trends bij supermarkten.

Dit is een preview van het Business Insider Intelligence-rapport Online Grocery Report & How Coronavirus Will Impact Online Grocery. Koop en download het rapport hier!

De coronacrisis heeft op sommige gebieden geleid tot een noodgedwongen, radicale gedragsverandering bij klanten. Zoals in de markt voor online boodschappen. In één klap is er een enorme focus gekomen op online boodschappen doen.

In Nederland groeit de omzet van supermarkten dit jaar naar verwachting twee keer zo snel als voor de uitbraak van het coronavirus. Door de beperkingen bij de horeca doen consumenten sowieso meer boodschappen, maar daarbij zit ook online bestellen flink in de lift. Reden voor bijvoorbeeld websuper Picnic om versneld een nieuwe distributiecentrum te openen.

Overal ter wereld proberen mensen kun contact met anderen te beperken en dus zijn er meer consumenten die de afgelopen maanden voor het eerst online boodschappen hebben gekocht.

Business Insider Intelligence heeft voor de Amerikaanse markt een analyse gemaakt waaruit blijkt dat inmiddels 10 procent van de Amerikaane consumenten regelmatig online boodschappen bestelt. Opvallend is dat ook oudere generaties die voorheen niet zo snel online boodschappen deden, overstag gaan.

De grote Amerikaanse supermarktketens zien dit ook en doen hun best om van dit potentieel te profiteren en op te schalen. Het resultaat? Een zeer concurrerende markt. Zowel de gevestigde ketens als nieuwkomers op de markt breiden hun aanbod in pick-ups en bezorging uit in een poging marktaandeel te veroveren.

Ieder gebruikt zijn eigen manier om succes te boeken. Amazon leunt bijvoorbeeld op zijn e-commerce en fulfillment-mogelijkheden om een verscheidenheid aan online boodschappendiensten aan te bieden, terwijl Walmart juist zijn fysieke winkels in zijn voordeel gebruikt. Anderen, zoals Aldi, werken in de Verenigde Staten samen met andere partijen om hun diensten te leveren.

In het rapport kijkt Business Insider Intelligence naar verschillende Amerikaanse supermarktketens. Wat bieden zij aan pick-up- en leveringsopties? De onderzoekers analyseren de verschillende concurrenten, hoe winstgevend de oplossingen zijn en hoe hun toekomst eruit ziet.

Daarnaast bevat het rapport ook een analyse van Business Insider Intelligence-analist Daniel Keyes. Hij gaat in op welke impact het coronavirus heeft op de Amerikaanse online supermarkten.

De bedrijven die in dit rapport genoemd worden: Aldi, Amazon, Costco, Ford, Instacart, Kroger, Ocado, Postmates, Target, Walmart, Whole Foods

Een paar belangrijke take-aways uit het rapport:

  • Online boodschappen doen omvat nog altijd een relatief klein deel van de markt, maar neemt wel snel toe. Ongeveer 10 procent van de Amerikaanse consumenten zegt regelmatig online te shoppen voor boodschappen.
  • De waarde van de Amerikaanse online boodschappenmarkt is gegroeid van 12 miljard dollar in 2016 naar 26 miljard dollar in 2018. En er is nog genoeg ruimte om te groeien, aangezien supermarkten in de VS bij elkaar 632 miljard dollar omzetten.

Koop en download het volledige rapport in onze research store!