De kleine supermarktketen Nettorama ligt het best bij klanten, zo blijkt uit het zogeheten Zomerrapport van onderzoeksbureau GfK. De onderneming voert de lijst voor de tweede keer aan, gevolgd door Poiesz en Plus.

Dat schrijft Distrifood.

Nettorama was in het GfK Kerstrapport al de nummer  1 en weet die positie dus vast te houden. Het rapportcijfer is met 7,91 maar een klein beetje lager dan bij de vorige meting. Ook de nummer twee, Poiesz, handhaaft de notering met een rapportcijfer van 7,87. In 2017 was het Friese Poiesz nog de leider van de Nederlandse supermarkten.

De verrassende nummer drie is Plus. Deze supermarkt viel in het Kerstrapport nog buiten de top 10 en stond op de 11e stek. Het rapportcijfer is echter verbeterd van 7,66 naar 7,73 en daarmee stijgt Plus met stip tot in de top 3.

De eerste grote keten komt pas op plek 6, in de gedaante van Jumbo. De Brabantse keten stijgt vanaf de 10e plaats. Ook Albert Heijn stijgt, van 12 naar 9. De grootste supermarkt van Nederland is daarmee voor het eerst in een aantal jaar terug in de top 10. Hoogvliet en Boni zakken juist weg uit de top.

Nieuw is Boon’s Markt op plek 10: het nieuwe merk van MCD Supermarkten die vooral in zuidwest-Nederland actief is.

Het onderzoek onder klanten van de supermarkten vindt normaal gesproken tweejaarlijks plaats door GfK, met uitzondering van 2017 en 2018 toen alleen het Kerstrapport uitkwamen.

Lees ook op Business Insider

Lees meer over supermarkten: