Supermarkten die afgeprijsde producten in de aanbieding doen, kiezen in 80 procent van de gevallen voor ongezonde producten. Dat wil zeggen eten en drinken dat niet voldoet aan wat gezond is volgens de Schijf van Vijf.

Dit blijkt uit een onderzoek van de supermarktvergelijker Questionmark, waarover de Volkskrant bericht. Voor het onderzoek werden aanbiedingen van zeven supermarkten bekeken: Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop, Dirk, Jan Linders en Ekoplaza.

De inzet van ongezonde producten zoals snacks, koekjes en frisdrank bleek in gelijke mate te gebeuren bij verschillende supermarkten.

“Aanbiedingen zijn veelal bedoeld om klanten te lokken en ze te verleiden tot impulsaankopen, producten die niet op hun boodschappenlijstjes staan. Dit werkt beter met zwaar bewerkte snackproducten zoals koekjes en frisdrank, die je uniek kunt maken door kleurtjes en smaken”, zegt Sjoerd van de Woud van de organisatie Foodwatch tegen de Volkskrant.

Aanbieding in de supermarkt: niet volgens de Schijf van Vijf

Per saldo betekent het ruime aanbod van ongezonde dingen, dat klanten bij promoties van supermarkten vaak producten krijgen met ongezonde vetten, veel zout en veel suiker. Het Voedingscentrum noemt bij de Schijf van Vijf een aantal kenmerken van wat een gezond eetpatroon is.

De Schijf van Vijf bestaat uit de volgende elementen:

  • Groente en fruit: Dagelijks minstens 250 gram groente en 2 porties fruit
  • Koolhydraten: Volkoren brood, pasta, couscous of zilvervliesrijst
  • Eiwitten: Minder vlees en variëren met vis en peulvruchten
  • Vet: Onverzadigde vetten
  • Drinken: geen toegevoegde suikers

Business Insider vergeleek afgelopen weekend de voedingswaarde van drie vegaburgers en een gewone hamburger. Daarbij bleken er behoorlijke verschillen in het zoutgehalte en het aantal calorieën

Lees meer: We vergeleken de Beyond Burger, de Impossible Burger en de hamburger van De Vegetarische Slager – dit viel op bij de voedingswaarde