Suitsupply heeft vorig jaar een recordaantal nieuwe vestigingen geopend, maar dat is wel ten koste gegaan van de winstgevendheid.

Uit het jaarverslag over 2017 blijkt volgens het Financieele Dagblad dat het pakkenmerk van Fokke de Jong 11 miljoen euro verlies heeft gedraaid, terwijl het altijd winstgevend is geweest.

Suitsupply heeft sinds de oprichting in 2000 vanuit de studentenkamer van De Jong naam gemaakt met trendy, maar betaalbare herenpakken.

De modeketen wil internationaal hard doorgroeien, vooral in de Verenigde Staten, en heeft daarom vorig jaar liefst 27 nieuwe vestigingen geopend. Aan het einde van vorig jaar had Suitsupply volgens Quote in totaal 96 winkels in 77 steden en 21 verschillende landen.

Ook is het pakkenmerk in 2017 een keten voor vrouwen begonnen: SuiStudio. Daar was al een winkel voor in Shanghai en een studio in New York, maar nu moeten er veel meer vestigingen komen. De eerste Nederlandse winkel werd in mei vorig jaar geopend in Amsterdam-Zuid.

Om al die groei aan te kunnen, heeft Suitsupply stevig geïnvesteerd in de teams op de hoofdkantoren die alles moeten aansturen, schrijft het FD. Zo is onder meer managing director David Dijkhuis van zakenbank Bank of America Merrill Lynch aangetrokken en heeft Fokke de Jong ook medewerkers overgenomen van grote internationale modemerken als Levi Strauss, Rag & Bone en Tory Burch.

Suitsupply plant nieuwe uitbreidingen

Dat de winst is veranderd in een verlies is voor De Jong geen reden tot zorg, zei hij vorige maand al tegen Quote:

"De omzet gaat hard omhoog, de daling van de nettoresultaten hadden we ook voorzien omdat we in de huidige fase vooral investeren in groei in plaats van rustig achteroverleunen. In de eerste 6 maanden van 2018 willen we bijvoorbeeld al 25 winkels gaan openen, ook onze vrouwentak SuiStudio gaan we op iets kleinere schaal verder uitbouwen."

De omzet van Suitsupply is vorig jaar inderdaad  weer flink gegroeid. Er werd in totaal 255 miljoen euro omgezet, 19 procent meer dan in 2016.

De meeste omzet kwam uit de VS: 41 procent. Nederland was goed voor 22 procent.

Maar de kosten stegen ook. De personeelskosten voor de nieuwe winkels die nog niet helemaal efficiënt zijn liggen hoger, net als de huisvestingskosten. Ook stegen de kosten voor transport en investeerde Suitsupply zoals eerder gezegd in de hoofdkantoren.

Maar Fokke de Jong liet vorige maand in Quote weten dat hij ervan overtuigd is dat alle investeringen in nieuwe vestigingen en uitbreiding van het management de moeite waard zijn: "Het vereist ontzettend veel investeringen die zich pas later gaan terugverdienen."

LEES OOK: Fokke de Jong over zijn vrouwenmerk Suistudio: ‘Vrouwen lopen online vooruit’