Suitsupply Fokke de Jong

Fokke de Jong richtte in 2000 Suitsupply op vanuit zijn slaapkamer en had zijn eerste vestiging in het brugrestaurant boven de A4.

In de VS heeft Suitsupply al stevig voet aan de grond gekregen. En ook in veel Europese landen en wereldsteden als Sydney, Hongkong en Shanghai heeft Fokke de Jong al vestigingen. Maar nu heeft de pakkenkoning ook een filiaal geopend in het steenrijke Dubai.

De vestiging van de mannenmodeketen ligt volgens FashionUnited in City Walk, één van de nieuwste winkelcentra van de stad. In de winkel is volgens beproefd concept ook weer een kleermaker aanwezig om meteen aanpassingen te doen aan de mannenpakken mocht dat nodig zijn.

Naast de eerste stappen in het Midden-Oosten blaast De Jong ook de vestiging in Mexico weer nieuw leven in, schrijft RetailNews. Suitsupply heeft zijn pand in Mexico-Stad helemaal gerenoveerd. De vestiging staat in één van de belangrijkste en duurste winkelstraten van de miljoenenstad.

Brugrestaurant boven de A4

Fokke de Jong had toen hij in 2000 vanuit zijn slaapkamer begon met de pakken nooit kunnen bevroeden dat hij nu aan het hoofd zou staan van een wereldwijde keten met meer dan zeventig filialen. Zijn geheim is betaalbare luxe.

De eerste vestiging opende De Jong nou niet direct op een A-locatie als de PC Hooftstraat, maar wel op een hele slimme plek: het brugrestaurant boven de A4.

Door de jaren heen is het openen van filialen op strategische plekken – op vliegvelden en in businesscentra – of boven duurdere panden in toonaangevende winkelstraten een manier geworden om voor relatief weinig geld toch grote groepen klanten te bereiken.

In een interview met Retailwatching.nl legde De Jong in 2015 uit dat hij mede daardoor een beter product en betere service kan aanbieden:

“In plaats van veel geld uit te geven aan locatie en marketing, spenderen we dat in de kwaliteit van ons product en de deskundigheid van ons personeel.”

Een belangrijke doorbraak beleefde Suitsupply in 2011 toen The Wall Street Journal schreef dat de pakken van dezelfde kwaliteit waren als die van Armani, maar wel bijna zes keer zo goedkoop zijn. Een Armani-pak kostte toen 3.625 dollar terwijl je voor een vergelijkbaar pak van Suitsupply 614 dollar kwijt was.

‘Seksistische’ reclamecampagnes

Vermaard zijn ook de reclamecampagnes van Suitsupply, die De Jong heel bewust gebruikt om reuring te creëren. Het bedrijf zorgt in de VS – maar zeker ook hier in Nederland – regelmatig voor ophef met volgens velen ‘seksistische’ en soms ook ‘racistische’ reclameposters.

Zo werden vele vrouwen boos toen in februari vorig jaar overal in Amsterdam deze reclameposter hing van een donkere vrouw met ontbloot bovenlijf, waar twee mannen van afglijden.

Suitsupply reageerde tegenover AT5 luchtig op alle ophef:

De campagne is geïnspireerd op de hedendaagse dominante positie van de vrouw in onze maatschappij waarin de man steeds meer van ‘playboy’ tot ‘plaything’ is geworden. Dit is overigens iets waarin we ons bij Suitsupply graag bij neerleggen en de zonnige kant van inzien.

Het was niet de eerste keer dat Suitsupply in opspraak kwam vanwege prikkelende reclameposters. Ook onder meer onderstaande twee leidden tot boze reacties.

Een ander beproefd marketingmiddel van Suitsupply is het aankleden van de Nederlandse olympische ploegen. Dat gebeurde voor het eerst tijdens de Spelen van Bejing in 2008 en vervolgens op zowel de zomerspelen als winterspelen daarna.

Suitsupply zet ook vol in op onlineverkopen, zegt De Jong in een interview met het Financieele Dagblad:

“Als je een goede offline presentie hebt, gaat je onlineverkeer wel omhoog. Maar wat mij betreft werkt het eerder andersom: als de zaken online goed lopen, versterkt dat ook onze offline business case.”

In 22 landen over de hele wereld

Suitsupply heeft inmiddels ruim zeventig vestigingen in 22 landen over de hele wereld, waaronder in de Verenigde Staten België, Duitsland, Engeland, Italië, Letland, Litouwen, Mexico, Canada, Rusland, Australië en met Dubai nu dus ook in de Verenigde Arabische Emiraten. Toch staat de keten volgens De Jong nog maar aan het begin van de wereldwijde expansie, zei hij in januari in gesprek met Retailnews.nl.

“Het fundament van Suitsupply is volwassen. Maar voor het moment kun je ons – zeker buiten Nederland – beter beschouwen als een retailer die zich nog in de kinderfase bevindt.”

In de Verenigde Staten beleeft Suitsupply de ‘American Dream’ en heeft het nu al meer dan twintig vestigingen. Daar komen er volgens De Jong dit jaar tien winkels bij. Daar heerst dan ook nog echt de pioniersmentaliteit, zei de Suitsupply-oprichter in juni 2016 tegen BNR Nieuwsradio.

“De kapitaalmarkt werkt in de VS waanzinnig goed. Als je een goed idee hebt dan wordt er ook snel geïnvesteerd omdat men de upside ook heel snel ziet. Het blijft een land van pioniers, mensen staan nog steeds veel sneller open voor nieuwe dingen.”

Ondanks die pioniersmentaliteit en ondanks dat de opbrengsten in de VS hoger zijn dan die in Nederland (circa 40 procent van de totale omzet tegen ongeveer een kwart) wil De Jong zijn hoofdkantoor in Amsterdam houden. Want naast de pioniersmentaliteit is er volgens hem ook heel veel bureaucratische rompslomp in de VS, zegt hij tegen BNR.

“Het beeld bestaat dat Amerika heel flexibel en ondernemend is. Dat beeld blijkt, als je hier aan de slag gaat, niet helemaal waar. Het is echt een heel bureaucratisch land […] In een heleboel dingen lijkt het wel eens op een ontwikkelingsland hoe het geregeld is. En toch vraag ik me altijd af hoe mogelijk is dat bedrijven als Google en Apple hier ontstaan zijn.”

Hoe het met de rompslomp in Dubai zit moet De Jong nog maar afwachten, eerst maar eens zien of zijn pakken überhaupt aanslaan in de Verenigde Arabische Emiraten.

LEES OOK: Twee Friezen cashen zo’n €100 miljoen met de verkoop van hun webshop