Suitsupply krijgt een volgende miljoeneninjectie van NPM Capital om verder uit te breiden. De pakkenwinkel groeide de laatste jaren al stormachtig, maar er zit volgens oprichter Fokke de Jong nog meer ruimte in zowel Europa als het Verre Oosten.

Hoeveel geld er precies richting Suitsupply komt, is niet bekend. Het lijkt erop dat de investering voortkomt uit een eerdere deal uit 2017, waarbij NPM Capital met een aantal banken 300 miljoen euro in het vooruitzicht stelde aan Suitsupply.

In een verklaring schrijft de investeerder: “Eind 2017 investeerde NPM Capital al een eerste tranche om de groei te kunnen versnellen. Hiermee opende Suitsupply 25 winkels en bouwde de organisatie verder uit.”

“Wij hebben in NPM een investeerder gevonden die oog heeft voor de groeikansen van ons winkelbedrijf”, zegt oprichter en baar van de keten Fokke de Jong tegen het Financieele Dagblad. De 110 winkels krijgen gezelschap van meer locaties en ook de webshop moet harder gaan draaien. Online behaalt Suitsupply nu al 30 procent van de verkopen.

NPM Capital is het investeringsvehikel van SHV, Nederlands grootste familiebedrijf met 60.000 werknemers over de hele wereld. Onder meer hijs- en logistiekbedrijf Mammoet en diervoedingsbedrijf Nutreco zijn eigendom van SHV. De ondernemersdynastie Fentener van Vlissingen controleert zowel SHV als NPM.

Meer in China en Duitsland

De Jong richtte Suitsupply in 1990 op en trapte het bedrijf flink op de staart. Er werken nu 2.000 mensen die samen goed waren voor een omzet van 300 miljoen euro. De winkels zijn verspreid over Europa – van Helsinki tot Madrid – plus het Midden-Oosten, de VS en Azië.

Vooral China kan meer Suitsupply-filialen gebruiken, gelooft De Jong. “Vergeleken met Noord-Amerika, waar wij vijftig zaken exploiteren, is onze positie in China nog bescheiden met zes locaties. Daar moet een verdubbeling van het aantal winkels dit jaar haalbaar zijn.”

Lees ook op Business Insider

Dat betekent niet dat Suitsupply Europa links laat liggen. Sterker nog: recent opende een nieuwe zaak in Frankfurt en binnenkort komt Parijs – de eerste vestiging in Frankrijk – daar bij. De Jong ziet ook kansen in Duitsland: “Het is een groot land waar wij nu zeven vestigingen hebben. Daar kan nog meer bijkomen.” Wie die lijn doortrekt ziet dat Italië en Spanje met elk één winkel ook nog potentieel hebben.

‘Toenemende symbiose tussen fysieke winkels en webshop’

Daarnaast kan de webshop ook rekenen op warme belangstelling van NPM Capital. “Digitale ontwikkeling blijft een speerpunt, met een toenemende symbiose tussen de fysieke winkels en de webshop. Een voorbeeld is de digitale paskamer, waar klanten online bepalen wat er in de paskamer voor hen klaar moet hangen.”

NPM Capital doneert het geld uiteraard niet. De precieze details van de overeenkomst blijven geheim, maar het FD meldt dat de investeerders ‘preferente aandelen’ terugkrijgen.

Geen overbodige luxe, want Suitsupply steekt naast het kapitaal ook de winst grotendeels in verdere expansie. Die uitbreiding blijft niet beperkt tot meer pakkenwinkels, maar lokt ook nadrukkelijk vrouwen met het nieuwe concept Suistudio.

Lees meer: