• Nu vanwege de vaccinatiecampagnes een uitweg uit de coronacrisis lonkt, spelen bedrijven in op alle opgekropte behoeftes na een lang en eenzaam jaar.
  • Dat is te zien in seksueel getinte reclamecampagnes, waarbij Suitsupply een hitsig “nieuw normaal” belooft.
  • Maar dat brengt ook risico’s op reputatieschade met zich mee.

Het begon met Suitsupply.

Het pakkenmerk kwam begin maart in de VS met een advertentie waarin een orgie van deels naakte lichamen te zien was die in elkaar verstrengeld lagen.

Een man in pak had zijn mond wijd open en werd getongzoend door een vrouw die schrijlings op hem zat. Alle anderen waren schaars gekleed en betastten elkaar.

In een andere advertentie van Suitsupply was een glanzende vrouw te zien die een net zo glanzend gezicht van een man aflikt, waarbij een lange sliert speeksel van haar tong droop. In beide advertenties werd dezelfde belofte gedaan: “Het nieuwe normaal komt eraan.”

"Het leven na de pandemie gloort aan de horizon", zegt oprichter en CEO Fokke de Jong van Suitsupply tegen Insider over de reclamecampagne.

"Een extreem lange periode van sociale afstand houden heeft ons angst ingeboezemd voor de nabijheid van anderen en dat was terecht", gaat De Jong verder. "Maar deze campagne geeft een positieve blik op onze toekomst als mensen weer samen kunnen komen en dicht bij elkaar."

Nu de vaccinatiecampagne in de VS in volle gang is en de strenge coronamaatregelen stap voor stap worden losgelaten, staan veel Amerikanen op het punt om al hun opgekropte behoeftes de ruimte te geven. Ze willen weer naar het restaurant, gezellig samenzijn binnen en seks hebben met nieuwe partners.

Suitsupply is lang niet het enige bedrijf dat probeert te profiteren van klanten die snakken naar fysiek contact. Diesel lanceerde onlangs de campagne 'When Together', waarin intieme koppels te zien zijn, waaronder zoenende mensen in bed.

"Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe meer hun gedrag zal veranderen", zegt vicepresident Christina Boni van kredietbeoordelaar Moody's tegen Insider. "Ik hoop dat mensen zich weer op hun gemak zullen voelen om de deur uit te gaan en weer dingen te ondernemen samen met anderen."

Volgens Boni zal er volop gewinkeld worden als mensen hun slonzige pandemie-outfits en hun hobbyprojecten in huis inruilen voor een nieuwe periode van aankopen. Veel opgekropte behoeften zullen een weg naar buiten vinden als mensen eindelijk weer kunnen doen wat ze in 2020 niet konden.

Seks verkoopt (tijdelijk) weer

Diesel ad
De nieuwe advertentie van Diesel. Foto: Diesel

De doorklikratio van advertenties waar mensen op aan het zoenen zijn is in de VS met 165 procent gestegen, blijkt uit gegevens van marketingbureau Pattern89.

Oprichter Sameera Razak van reclamebureau The Directory, dat zich richt op inclusieve marketing, zegt dat de hitsige advertenties weer zullen verdwijnen. Volgens haar brengt de huidige golf van seksueel getinte campagnes risico's met zich mee voor de reputatie van de merken.

"Er komen ongetwijfeld extravagante uitbarstingen zoals in de jaren 20 van de vorige eeuw, maar de vraag is hoever bedrijven daarin zullen gaan", zegt Razak.

'Wie gaat profiteren?'

victoria's secret
Victoria's Secret is een bekend 'sexy merk' dat de marketing de laatste jaren anders is gaan aanpakken. Zo zag de website van het merk er begin maart uit. Foto: Victoria's Secret

Marketing die zich puur richt op seks en opwinding bij de terugkeer naar "normaal" kan op nieuwe vormen van kritiek rekenen.

Razak zegt dat de situatie vanwege de pandemie gespannen blijft, zeker omdat er verschillen zijn bij de toegang tot vaccins tussen rijk en arm en tussen rassen.

"Wie gaat profiteren? Wie blijft achter?", vraagt Razak zich af. "Het opent deuren voor bedrijven die het aandurven, maar ik denk niet dat iedereen daar op dit moment toe bereid is."

Als bedrijven willen profiteren van alle opgekropte hitsigheid, dan zullen ze een diverse kring van klanten moeten aanspreken. "Je kan niet je sociale bewustzijn uit het oog verliezen, omdat seks verkoopt", zegt Razak.

Lees meer over marketing: