Het sluiten van ,,strategische allianties” is de beste strategie voor KPN. Dat zegt financieel topman Jan Kees de Jager van KPN zaterdag in Het Financieele Dagblad. Hij benadrukte dat KPN steeds meer verandert van een telcombedrijf in een ICT-bedrijf.

Volgens De Jager is er de laatste jaren veel omzetderving bij de traditionele telecomdiensten. ,,Tegelijkertijd hebben we een aantal gebieden waar groei in zit en gaat zitten. The Internet of Things, bijvoorbeeld. Andere groeimarkten zijn cloud en cybersecurity. Daar willen we als KPN echt verder in gaan groeien.”

KPN heeft volgens de oud-minister als grote onderneming, de distributiekracht en de kennis van netwerken. ,,We weten hoe we dingen op grote schaal moeten uitrollen, we weten hoe we marketing moeten doen, we hebben een betrouwbaar merk”, zo laat hij optekenen. ,,En start-ups hebben een creatieve geest. Die kunnen iets deze week bedenken en over twee weken al een prototype presenteren.

Verbinden

De Jager benadrukt dat de groei van de netwerkdiensten voor KPN het belangrijkste is. ,,Het verbinden van mensen en dingen”, aldus De Jager. ,,Als wij onze diensten kunnen versterken met start-ups die wij helpen succesvol te zijn, dan is dat prima.”

Als voorbeeld noemt De Jager ook de exclusieve deal die KPN sloot om muziekdienst Spotify te bundelen met andere producten van KPN. ,,KPN hoeft niet eigenaar te zijn van een enorme muziekdatabase", aldus De Jager. ,,Maar dankzij een goede deal kunnen we deze content wel aan onze klanten bieden."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl