Je eigen bedrijf starten kan in ons land binnen een dag en is doodeenvoudig. Stoppen daarentegen duurt al snel weken en is een flink stuk lastiger. Hoe moet je dat aanpakken?

Een bedrijf afbouwen duurt gemiddeld langer dan het opstarten van een nieuw bedrijf. Gemiddeld kun je een bedrijf in een dag of tien beginnen.

Stoppen daarentegen duurt al snel weken en is een stuk lastiger.

Uitschrijven bij de Kamer van Koophandel

De eerste stap is vrij gemakkelijk genomen. Je dient je bedrijf uit te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit is met het invullen van een formuliertje zo gepiept. Op de website van de Kamer kun je een linkje vinden naar het juiste formulier.

Wanneer de Kamer van Koophandel je uitschrijving heeft ontvangen, zal dit aan de Belastingdienst worden doorgegeven. Je hoeft je dus niet apart af te melden bij de fiscus.

Je moet echter wel nog afrekenen met de instantie van de blauwe envelop. Bovendien ben je verplicht je administratie nog minimaal zeven jaar te bewaren. Op de website van Ondernemersplein is een beknopt stappenplan te vinden dat ondernemers die willen stoppen met hun onderneming kunnen raadplegen.

Fiscaal afrekenen

Bij het stoppen van je bedrijf maak je een eindbalans en jaarrekening op. Ook al stop je halverwege het jaar, je maakt alle boeken op en sluit je administratie af. Op basis hiervan kun je namelijk de stakingswinst berekenen.De stakingswinst is het verschil tussen de balanswaarde en de werkelijke waarde van je bedrijf op het moment dat je de stekker eruit trekt.

Lees ook op Business Insider

In principe dien je inkomstenbelasting te betalen over de stakingswinst. Op haar website geeft de belastingdienst toe dat het berekenen van de stakingswinst een nogal ingewikkelde klus is die je beter aan een expert over kunt laten. Ook ZZP Nederland raadt eenpitters aan om een boekhouder in te schakelen.

Zzp’er opgelet

Veel zzp’ers hebben binnen hun eenmanszaak een oudedagreserve opgebouwd. Wanneer je stopt met je eenmanszaak, wordt je oudedagreserve opgeteld bij je winst en dien je af te rekenen met de fiscus.

Al heeft de organisatie geen harde cijfers, bij ZZP Nederland melden zich regelmatig mensen die stoppen met hun eenmansbedrijfje. “Dit kan zijn omdat mensen te oud worden om te werken, of omdat de zzp’er weer in loodienst gaat. Ook horen we wel eens van mensen die dusdanig in de financiële problemen komen dat ze stoppen met hun eigen bedrijfje”, vertelt voorman Johan Marrink.

Hij waarschuwt dat zzp’ers die met een oudedagreserve in hun eenmanszaak sparen voor hun oude dag, wanneer ze stoppen nog belasting moeten betalen over hun reserve. “Het is uitgestelde belasting en daar moet je vooraf natuurlijk wel rekening mee houden.”

Alle spullen van de balans

Heb je een bedrijfspand of auto van de zaak? Wanneer je je bedrijf beëindigt dien je ze te verkopen. Desnoods aan jezelf als privé persoon. Bij onroerend goed zoals een bedrijfspand dient er bij verkoop overdrachtsbelasting betaald te worden.

Bij andere goederen zoals de auto van de zaak ben je btw verschuldigd. Ook voorraden die je binnen je bedrijf hebt en niet aan anderen verkoopt, dien je over te hevelen naar je privé vermogen. Ook dan ben je btw verschuldigd aan de belastingdienst.

Personeel

Wie een onderneming runt met personeel in dienst, heeft toestemming nodig van het UWV om mensen te mogen ontslaan. Dit geldt ook als je van je personeel af wilt omdat je stopt met je bedrijf. Navraag bij zowel het UWV als vakbond FNV leert dat zo’n ontslagvergunning in dit geval doorgaans wel verleend wordt.

Mits je je aan een “passend tijdpad” en de kantonrechterformule houdt. Anders gezegd moet je er rekening mee houden dat het een paar weken duurt en je je personeel een ontslagvergoeding moet betalen.

Werkgevers hebben geen toestemming van het UWV nodig wanneer hun bedrijf failliet gaat of wanneer het dienstverband met wederzijds goedvinden eindigt.

Stoppende ondernemers kunnen zichzelf dus geld (en wellicht ook tijd) besparen door het met hun personeel op een akkoordje te gooien waardoor ze akkoord gaan met ontslag. Bijvoorbeeld door een andere, passende baan voor ze te vinden waarmee je oude personeel in kan stemmen.

Hoe groter, hoe complexer

Tot slot dienen ook allerlei andere lopende zaken te worden stopgezet wanneer je besluit de stekker uit je toko te trekken. Denk hierbij aan het opzeggen van lidmaatschappen en het beëindigen van huur of leasecontracten en het inlossen van lopende leningen vanuit je bedrijf.

Deze zaken klinken misschien simpel, in de praktijk kan het nog voor venijn zorgen. Denk hierbij aan opzegtermijnen bij leveranciers of verzekeringen die nog lang voor kosten kunnen zorgen. Bovendien moet je voldoende geld in kas hebben om lopende leningen in één keer af te kunnen lossen bij beëindiging van je bedrijf.

Logischerwijs wordt het proces van stoppen met de zaak ingewikkelder naarmate je onderneming groter en complexer is geworden.

Bij een eenmanszaak zonder al te veel ingebrachte toestanden, kun je met een boekhouder binnen een paar weken klaar zijn. Ondernemers met een fikse BV onder hun hoede moeten al snel rekening houden met vele maanden.