De elektrische bolderkar Stint is terecht van de openbare weg gehaald. Dat is het vonnis van de rechter in Utrecht in het kort geding dat was aangespannen door een gastouder in Almere.

De Stints die veel kinderdagverblijven en postbezorgers sinds begin oktober in de garage hebben staan, kan daarom zeker tot de jaarwisseling niet worden gebruikt. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat duurt het zeker zo lang voordat het onderzoek naar de veiligheid van het vervoermiddel is afgerond.

De rechter bevestigde het standpunt van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, dat er twijfel is over de veiligheid van de Stint en dat nader onderzoek nodig is. “De minister overweegt dat de verkeersveiligheid alle andere belangen aan de kant zet en dat is niet onredelijk.”

Het besluit van de minister om de Stint van de weg te halen was “gebaseerd op meerdere ernstige incidenten die verband houden met de rem. De Stints konden alleen stoppen door de contactsleutel om te draaien, soms terwijl hij op maximale snelheid reed.”

De rechter merkte op dat het onderzoek naar de veiligheid van de bolderkar wel haast heeft. “De minister zal voortvarend te werk moeten gaan, zodat alle betrokkenen niet onredelijk lang in onzekerheid verkeren.”

Gastouderopvang Het Kinderstraatje uit Almere had het geding tegen de minister aangespannen omdat het eenmansbedrijf geen alternatief heeft voor de Stint.

Het gebruik van de Stint werd verboden na het tragische ongeval in Oss, waarbij op een spoorwegovergang vier kinderen omkwamen toen een Stint werd aangereden door een trein. Een ander kind en een begeleidster raakten zwaargewond.

De Tweede Kamer debatteert donderdagavond over het verbod op het Stintgebruik.

Fabrikant achter Stint failliet

De fabrikant van de Stint is ondertussen bankroet. Het bedrijf achter de elektrische bolderkar heeft deze week faillissement aangevraagd bij de rechtbank.

Volgens eigenaar Edwin ging het zo niet langer. "Ik heb naar de cijfers gekeken: er komt al weken niets meer binnen. En er gaat alleen maar geld uit, alleen maar meer. Extra kosten, geen inkomsten. We hebben nog net de salarissen er een keer uit kunnen persen. Maar dit is niet vol te houden", zei hij tegen RTL Nieuws.

Volgens Renzen zijn de Stints veilig. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), politie en het NFI (Nederlands Forensisch Instituut) onderzoeken momenteel of dat echt zo is.

De fabrikant van de Stint werkt daarbij niet altijd mee. Meerdere verzoeken van de ILT om informatie over het voertuig zijn , schreef minister Van Nieuwenhuizen woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Vorige week zondag heeft de ILT diverse vragen bij de fabrikant neergelegd, onder meer over de gebruikte techniek in het voertuig en wanneer een bepaald model Stint geïntroduceerd werd. Ook wil de ILT weten wanneer een Stint die geschikt was gemaakt voor Maxi Cosi's voor het eerst werd geleverd aan kinderdagverblijven.

Op 21 oktober werd aan de fabrikant gevraagd de gegevens uiterlijk 25 oktober aan te leveren. Maar dat gebeurde niet. Op 29 oktober liet de ILT weten de informatie per direct te willen, maar de inspectiedienst heeft tot op heden geen enkele informatie ontvangen. Ook op woensdag is er nog een verzoek uitgedaan.

Structurele ontwerpfouten

Onafhankelijk onderzoeker Peter Coppes uit Helmond kwam in september tot de conclusie dat de Stint structurele ontwerpfouten bevat en daarom in de kern onveilig is om kinderen mee te vervoeren. “Het is gewoon een kunststof badkuipje, uitgerust zonder kooi of rolbeugel, dat bovendien vastzit met twee centrale bouten. Ik maak me er zorgen over dat zo’n bak kan los trillen.”

Ook verbaasde Coppes zich over hoe je moet remmen. “Onlogisch en onnatuurlijk is dat je om snel te kunnen remmen het rechter handvat, tevens de gashendel, helemaal moet loslaten. In een spannende situatie is het de natuurlijke reflex dat je het stuur met beide handen vasthoudt.”

Coppes wees erop dat er weliswaar aan de linkerzijde van het stuur een handrem zit, maar dat deze niet sterk genoeg werkte om het apparaat vlug stil te zetten.

Naast de rem-problematiek verbaast Coppes zich erover dat de bestuurder achterop het voertuig staat. “Dit zie je nog bij boten, traditioneel omdat het roer achterin ligt. Maar bij moderne vervoersmiddelen zitten piloten of machinisten allemaal voorin.”