De stint is niet veilig om personen mee te vervoeren. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) mag de elektrische bolderkar in de huidige vorm niet de weg op. Dat kan alleen als er een aantal aanpassingen aan de stint wordt gedaan.

Van Nieuwenhuizen schakelde TNO in na een ongeluk met een stint in Oss waarbij op 20 september vier kinderen omkwamen. Uit een eerste onderzoek was al gebleken dat de kar “potentiële veiligheidsrisico’s” kende.

Volgens het onderzoeksinstituut zijn er problemen met de rem van de stint en de lengte van de remweg. De onderzoekers constateren ook problemen met de gashendel. “Er treedt een onbeheersbare versnelling op als de nuldraad van de gashendel losraakt.”

Van Nieuwenhuizen zegt te begrijpen dat het besluit vervelende gevolgen heeft voor de gebruikers, vooral de kinderopvangsector. Maar de veiligheid staat volgens haar voorop.

De stint werd vanaf 2011 ontwikkeld voor de buitenschoolse opvang en won ontzettend snel aan populariteit bij opvangorganisaties. De bolderkar kost zo’n 7.500 euro, maar de investering was het volgens early adopters zoals Anne Gommers van kinderopvang Villa Kakelbont in Breda waard. “Het is een stuk goedkoper dan reizen met het openbaar vervoer. Voorheen moesten we voor een uitje alles plannen. Nu pakken we gewoon een stint en trekken eropuit.”

Ook bezorgbedrijven, supermarkten en zelfs gemeentes waren enthousiast over het ding.

Maar op 20 september sloeg het noodlot toe bij een spoorwegovergang in Oss. Een stint van een kinderdagverblijf werd die donderdag door een trein aangereden op een overgang bij station Oss-West. Vier kinderen kwamen om, waaronder twee zusjes. Een derde zusje raakte zwaargewond, net als de 32-jarige bestuurster.

Lees ook op Business Insider

Minister van Nieuwenhuizen verbood het gebruik van de stint op de openbare weg per 2 oktober. Directeur Edwin Renzen noemde dat besluit overhaast en slecht onderbouwd. “De hypothese van de inspectie over de incidenten van afgelopen week is niet onderbouwd, ook niet met referentievoertuigen of eerdere incidenten in het land”, zei hij tegen de Volkskrant.

Ook kinderopvangorganisaties waren niet blij met het besluit. “De minister heeft de kinderopvangbranche met een ernstig probleem opgezadeld”, zegt voorzitter Gjalt Jellesma van de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang (Boink) in hetzelfde artikel tegen de Volkskrant. “De kinderopvang moet nu improviseren, maar hoe moet je dat doen in zo’n korte tijd? En de economie is booming, dus taxibusjes liggen ook niet voor het oprapen.”

Hier lees je alles over de opkomst en ondergang van de stint.