Alle Volkswagen Golf GTE modellen die dit jaar en begin volgend jaar geproduceerd worden zijn bestemd voor de Nederlandse markt. Dat is goed nieuws voor de kopers want het gaat snel met de orders. Volkswagen importeur Pon verkoopt wekelijks ongeveer 100 exemplaren van de eerste Plug In hybride van het merk. Ondanks dat de auto pas net bij de dealers staat hebben ongeveer 1000 mensen de Golf met stekker 'blind' aangeschaft. De Golf die beschikt over een beznine- en electromotor is juist in Nederland populair omdat het model in ons land profiteert van een groot belastingvoordeel. De bijtelling, het percentage van de catalogusprijs dat de zakelijke rijder bij zijn bruto inkomen moet optellen als er meer dan 500 privékilometers gereden worden ligt dit jaar en volgend jaar nog op 7 procent. In 2016 verdubbeld de bijtelling naar 14 procent. Voor privérijders of zakelijke rijders met een krap budget is de auto nog steeds geen koopje, de Golf met stekker kost minimaal 36.995 euro. Golf met stekker vooral in Nederland populair Ralf Dennissen, de woordvoerder van Volkswagen importeur Pon is blij dat het Duitse merk ervoor heeft gekozen om de gehele productie voor 2014 aan Nederland toe te kennen. "In Nederland is de Golf GTE verhoudingsgewijs veel populairder dan in andere landen omdat door de techniek van de auto de bijtelling in in Nederland de bijtelling erg laag ligt. Ook een het overgrote deel van de productie in het eerste kwartaal van 2015 is bestemd voor de Nederlandse markt. De auto staat nu bij de dealer en dat betekent dat mensen nu kunnen proefrijden, misschien gaat de verkoop dan nog harder." Stekkerauto's vaak niet zo zuinig als beloofd Met de Volkswagen GTE is het merk een trendvolger waar het gaat om het zuiniger maken van het modellenaanbod. Andere stekkerauto's als de Mitsubishi Outlander en Volvo V60 gingen de Golf voor. Van die modellen is bekend dat het praktijkverbruik vaak vele malen hoger uitvalt dan de fabrieksopgave omdat de berijders de auto's onvoldoende opladen of te lange afstanden afleggen. Met de Golf GTE kan je maximaal 50 kilometer elektrisch rijden en als het aan de Volkswagen importeur ligt gaan de berijders van een Golf met stekker de fabrieksopgave van 1,5 liter brandstof per 100 kilometer halen. Training in zuinig rijden Volkswagen-woordvoerder Ralf Dennissen begrijpt de kritiek rondom de stekkerhybrides. Als het aan hem ligt gaan de berijders van een Golf met stekker ook zoveel mogelijk elektrisch rijden. Daarom biedt de Volkswagen importeur aan iedere klant een trainingsdag aan. Dennissen: "We gaan onze klanten laten zien hoe ze in het woon-werkverkeer rond de fabrieksopgave uit kunnen komen. Het goed omgaan met de techniek maar vooral het vertrouwd worden met het laden is daarbij belangrijk. Wij hopen zo te voorkomen dat leasemaatschappijen en werkgevers met onverwacht hoge brandstofkosten geconfronteerd worden omdat mensen de auto te weinig opladen." Volgend jaar ook een Passat met stekker Voor wie de Golf een maatje te klein is maar toch zuinig wil rijden verschijnt er volgend jaar ook een plug-in hybride uitvoering van de nieuwe Volkswagen Passat. Ook die auto krijgt in 2015 nog een bijtellingstarief van 7 procent. De Nederlandse Volkswagen importeur gaat hard zijn best doen om ook dan weer zoveel mogelijk auto's voor de Nederlandse markt te reserveren en af te leveren voordat de bijtelling in 2016 van 7- naar veertien procent gaat.

Bron: EPA

De Stichting VolkswagenAudiclaim gaat Pon, de Nederlandse importeur van Volkswagen (VW), aansprakelijk stellen voor de verwachte waardevermindering van auto’s die zijn betrokken bij het dieselschandaal. De organisatie eist dat Pon binnen vijf dagen met een voorschot van 5 miljoen euro over de brug komt, anders legt de stichting beslag op onder meer auto’s van de importeur.

In ons land moeten 160.000 wagens van VW terug naar de garage voor een update van de software. Jurist Pieter Lijesen van VolkswagenAudiclaim schat dat de betreffende autobezitters tussen de 3.000 en 7.000 euro schade lijden. De totale claim bedraagt mogelijk dus meer dan een miljard euro.

De reden dat de organisatie in eerste instantie Pon aansprakelijk stelt en niet Volkswagen zelf, is dat de zaak dan volgens Nederlands recht kan worden afgehandeld.

Woekerpolissen

Lijesen is in Nederland vooral bekend als de man achter collectieve claimprocedures namens gedupeerden van woekerpolissen en complexe financiële producten als renteswaps. Eerder deze week kondigde hij ook al aan massaclaims te gaan indienen wegens problemen met zuigers in auto’s van Volkswagen. Die zaak staat los van het dieselschandaal dat ongeveer twee weken terug aan het licht kwam.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl