Een keiharde beat dreunt door de Westergasfabriek. Op de catwalk tonen
modellen op torenhoge hakken fleurige jurkjes, strakke kokerrokken en
modieuze pakken.

Het is geen pret-a-porter die hier tijdens de Amsterdam Fashion Week geshowd
wordt, maar TV-a-porter. De naam die Steps heeft bedacht voor zijn nieuwe
manier van kleding marketen.

Verborgen gebreken
De kleding die getoond wordt, zal ook te zien zijn in de televisieserie
Verborgen Gebreken, vanaf 2 maart op vrouwenzender Net5. Na uitzending zal
de kleding te koop zijn in de winkels van Steps.

Het is het tweede jaar dat Steps op deze manier z’n kleding aan de man
probeert te brengen. Vorig jaar startte de kledingwinkel met het sponsoren
van de serie Julia’s Tango. Een serie over vier jonge vrouwen die in
Argentinië een bed & breakfast runnen.

Julia’s Tango
De dames waren gekleed in luchtige zomerjurkjes, die vervolgens bij Steps de
winkel uitvlogen. "We hebben vorig jaar 50 procent meer winst gemaakt dan
normaal, mede dankzij de jurkjes van Julia’s Tango. Alle jurkjes waren
binnen no-time uitverkocht", vertelt Richard van den Berg, commercieel
manager bij Steps enthousiast.

Liepen de hoofdrolspeelsters van Julia's Tango in leuke zomerjurkjes, in de
makelaarsserie is het allemaal een stuk zakelijker. "Het was een bewuste
keuze om een iets zakelijker imago uit te willen stralen. Bij Julia’s Tango
wilden we laten zien dat wij de specialist zijn op het gebied van jurkjes,
nu willen we tonen dat die jurken ook prima zakelijk kunnen."

Met de serie Verborgen Gebreken gaat Steps verder dan bij Julia’s Tango.
"Julia's Tango bestond al en had ook al verschillende sponsors. Bij
Verborgen Gebreken stonden we echt aan de wieg van de serie. We hebben de
personages zelf aangekleed. Wij zijn bij Verborgen Gebreken de enige
sponsor."

Imago opvijzelen
Kledingketen Steps, met 94 winkels in Nederland en 2 in België, is hard bezig
zijn imago op te vijzelen. "Veel mensen snapten niet waar Steps voor stond,
ze dachten dat we mannen-, vrouwen- en kinderkleding verkochten. Terwijl we
al jaren alleen maar dameskleding verkopen. Het imago was ook nogal
oubollig."

Ook zakelijk ging het de keten niet voor de wind. In maart 2004 vroeg de keten
uitstel van betaling aan. In juni kondigde het een doorstart aan en werd de
keten ondergebracht bij Coltex, het bedrijf dat ook de kledingformules Didi,
SPS Superstar en Forecast heeft.

Keten in restyling
Sindsdien zit de keten in een restyling. De formule werd herzien, de
kledingcollecties aangepast en de winkels werden langzaam opnieuw ingericht.
"Vorig jaar waren we klaar om ons ook aan de buitenwereld te presenteren.
Televisie leek ons daarvoor een goed medium. Omdat we op jonge vrouwen
richten, was een samenwerking met Net5 een logische keuze. We willen
minimaal één Tv-a-porter collectie per jaar gaan lanceren. Dat kan een serie
zijn, maar we kunnen bijvoorbeeld ook een presentatrice kleden."

Via Net5 is Steps ook op de Amsterdam International Fashion Week terecht
gekomen. "Zij maken elke avond een programma over de Fashion Week. Zo komt
die mode bij een breed publiek terecht. Daarom wordt het ook voor ons
interessant om ons daar te presenteren. Maar het is niet zo dat we nu
pretenderen dé modeontwerpers van Nederland te zijn. We maken niet ineens
haute couture", aldus Van den Berg.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl