Alleen een geweldig product hebben is niet genoeg. Uit een in het tijdschrift Venture Capital gepubliceerd onderzoek blijkt dat de naam van een startup flinke invloed kan hebben op de perceptie van investeerders.

Namen die makkelijk uit te spreken zijn – zoals Uber and Lyft in de Engelstalige wereld – zijn zowel bij vroege investeerders als in een latere fase in trek. Ze ontvangen meer geld, of het nu via crowdfunding is of via durfinvesteerders of bij een beursgang.

Een opvallende naam is ook voordelig, maar dan alleen bij vroege investeerders. Het onderzoek stelt dat er aan het begin nog erg weinig bekend is over een bedrijf en dat een unieke naam dan de indruk geeft dat het bedrijf iets heel bijzonders is.

Moeilijke en opvallende namen “roepen een gevoel van onbekendheid op en de perceptie van iets totaal nieuws en dat kunnen vroege investeerders waarderen”, blijkt uit het onderzoek.

Maar ga nu niet direct een onbegrijpelijke URL registreren: Als de nieuwigheid eraf is kunnen investeerders zich juist ongemakkelijk gaan voelen bij een moeilijke en opvallende naam.

Denk bijvoorbeeld aan het ter ziele gegane bedrijf Xobni, dat in 2013 voor 60 miljoen dollar werd overgenomen door Yahoo en een jaar later stopte. Ook startups als Oooooc en Bawte hebben het niet gered.

In een later stadium hebben startups weinig meer aan een opvallende naam. Investeerders stellen rond bijvoorbeeld een beursgang meer belang aan de juiste financiële waardering, dan dat taalkundige vondsten nog invloed hebben op hun beslissingen.

De studie is uitgevoerd door onderzoekers van Stony Brook University, Drexel University en Villanova University. Zij hebben een in twee delen uitgesplitst onderzoek uitgevoerd naar hoe bedrijfsnamen investeringen kunnen beïnvloeden. In het eerste deel bekeken de onderzoekers 131 crowdfund-projecten en in het tweede deel 1681 beursgangen.