Ruimtevaartbedrijf SpaceX, opgericht techmiljardair Elon Musk, wil de luchtvaartsector betreden door snelle en betrouwbare inflight WiFi aan te bieden met behulp van zijn Starlink-satellieten.

Deze week kondigde de regionale Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JSX aan dat het de allereerste luchtvaartmaatschappij zal zijn die Starlink-satellieten zal gebruiken voor WiFi aan boord. JSX heeft een order geplaatst om honderd vliegtuigen uit te rusten met de technologie, waarbij de eerste toestellen dit jaar zullen opstijgen.

Kort na de aankondiging onthulde Hawaiian Airlines dat het ook Starlink heeft gekozen voor zijn internetdienst, en daarmee de eerste grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is die kiest voor het Starlinknetwerk aan boord van zijn vliegtuigen.

De luchtvaartmaatschappij zei dat Starlink zal worden gemonteerd op de Airbus A330, A321neo, en de aankomende Boeing 787-9-vliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij. In 2023 moet StarLink bij Hawaiian beschikbaar zijn.

Zowel bij JSX als Hawaiian zal de nieuwe Starlink WiFi gratis zijn voor passagiers, aldus de luchtvaartmaatschappijen.

Delta Air Lines heeft ook "verkennende" tests met Starlink gedaan, vertelde CEO Ed Bastian medio april aan zakenkrant The Wall Street Journal. Eerder zei Bastian tegen de WSJ dat de wifidienst gratis op vluchten geleverd zou moeten worden en bood hij gratis internet aan op bepaalde vluchten tijdens een proef van twee weken in 2019.

De internetdienst van Starlink bestaat uit een reeks van ongeveer 2.000 low-orbiting satellieten, die het bedrijf een "megaconstellatie" noemt. De technologie is bijzonder geschikt om internettoegang te brengen op afgelegen plaatsen waar verbinding met het internet onbetrouwbaar of niet beschikbaar is, aldus SpaceX.

Illustratie van SpaceX' Starlink-netwerk van satellieten
Illustratie van SpaceX' Starlink-netwerk van satellieten
Getty Images

Volgens Space.com, een nieuwswebsite over ruimteonderzoek en astronomie, kunnen de satellieten, omdat ze in een netwerk zijn ondergebracht en dicht bij de aarde zijn, grote hoeveelheden gegevens sneller naar elke plaats op de planeet sturen dan glasvezelkabels.

De informatie gaat 47 procent sneller dan kabels omdat het door een vacuüm in de ruimte beweegt, meldde Dave Mosher van Insider, en de nabijheid van de aarde vermindert de vertragingstijd.

SpaceX moet nog goedkeuring krijgen van de Amerikaanse communicatietoezichthouder FCC om Starlink te implementeren op commerciële vliegtuigen en schepen, na het testen van de WiFi op privé- en militaire vliegtuigen, aldus Reuters.

In juni 2021 tweette Musk dat de technologie moet worden goedgekeurd voor alle vliegtuigtypen, maar zich richt op de Airbus A320 en Boeing 737 omdat ze "het grootste aantal mensen bedienen."

Tot nu toe heeft de FCC het testen van de technologie in passagiersvliegtuigen toegestaan, volgens de New York Post Maar de Federal Aviation Administration moet de installatie van Starlinktechnologie in lijnvliegtuigen nog wel goedkeuren.