De Nederlandse Staat heeft bij de verkoop van KLM aan Air France verzuimd om een eerste optie op terugkoop te bedingen.

Dat meldt de Volkskrant vrijdag, die documenten daarover in handen kreeg na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB).

Als het in financieel zwaar weer verkerende Air France besluit om dochteronderneming KLM van de hand te doen dan komt KLM er alleen voor te staan. Door het niet opnemen van een terugkooprecht heeft de Staat volgens de Utrechtse econoom Hans Schenk de kans laten lopen in het geval van problemen serieuze invloed te krijgen op de toekomst ,,van dit publieke belang”.

Bij de fusie de overname van KLM door Air France in 2003 heeft de staat een optierecht uit de jaren 1980 van de hand gedaan en in 2010 definitief verdwenen. De staat heeft nog een belang van 6 procent in KLM.

De Franse overheid heeft haar invloed op het fusiebedrijf Air France-KLM afgelopen mei juist versterkt. Met de vergroting van het staatsbelang tot 17,6 procent, wilde Parijs meer invloed vergaren in de aanloop naar de aandeelhoudersvergadering van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep.

Kabinet denkt genoeg invloed te hebben op Air France-KLM

Het Nederlandse kabinet stelt zich op het standpunt dat de Nederlandse staat geen belang nodig heeft in Air France-KLM om de belangen van KLM en Schiphol veilig te stellen. Alleen als het een bijdrage zou kunnen leveren aan het oplossen van de problemen waar de luchtvaartgroep mee kampt, zou het opportuun kunnen zijn om aandelen te kopen, schreef minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën in juni aan de Tweede Kamer.

Dijsselbloem wees erop dat Air France-KLM het vooral moeilijk heeft door hevige concurrentie, iets waar de Nederlandse overheid ook met aandelen in het bedrijf geen invloed op kan hebben.

De Staat bezit 5,9 procent van de aandelen KLM en heeft het recht een commissaris te benoemen bij Air France-KLM. Samen met de macht die de overheid al heeft als verlener van onder meer de landingsrechten en de exploitatievergunning aan KLM is dat volgens Dijsselbloem voldoende om de publieke belangen die met KLM gemoeid zijn te borgen.

De kosten zullen eenvoudigweg fiks omlaag moeten. ,,Het bedrijf lijkt zich daar ook bewust van”, schreef de bewindsman. Een belang in Air France-KLM zou volgens hem geen directe invloed geven op de gang van zaken binnen de onderneming.

Gesprek Mansveld met topman Air France-KLM

Tijdens een gesprek met staatssecretaris Wilma Mansveld van Verkeer, afgelopen maart, gaf topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM garanties af over de zelfstandigheid van KLM en het behoud van Nederlandse banen. Mansveld vond het niet nodig die beloftes zwart op wit te laten zetten, zo liet ze juni aan de Kamer weten.

Samen met de afspraken die ten tijde van de fusie tussen Air France en KLM zijn gemaakt, en die in 2010 op hoofdlijnen zijn hernieuwd, bieden de toezeggingen volgens haar voldoende ‘borging’ voor de positie van KLM.

De afspraken voorzien in een evenwichtige groei voor Schiphol en zijn Parijse tegenhanger Charles de Gaulle, de thuisluchthaven van Air France. Mansveld zei dat de Fransen zich daar tot dusver aan hebben gehouden en dat ze voorlopig geen aanleiding ziet om eraan te twijfelen dat zij dat ook in de toekomst blijven doen.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl