• Het Koreaans Cultureel Centrum in de Verenigde Arabische Emiraten organiseert dinsdag een door de populaire Netflix-show ‘Squid Game’ geïnspireerd evenement.
  • Het spel telt 30 deelnemers, die worden opgedeeld in twee groepen van 15.
  • Op de agenda staan onder meer de spelletjes  ‘Red Light Green Light’ en de Dalgona-snoepuitdaging.

Fans van de razend populaire Netflix-serie ‘Squid Game’ krijgen in Abu Dhabi de kans om deel te nemen aan een real life versie van het spel, al is het niet de bedoeling dat daarbij doden vallen (zoals in de Netflix-serie gebeurt).

Het Koreaans Cultuur Centrum (KCC) in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) organiseert dinsdag een reeks games uit de Netflix-serie voor twee groepen van vijftien deelnemers. Het evenement vindt plaats op het KCC-kantoor in Abu Dhabi.

‘Squid Game’ ging op 17 september in première op het streamingplatform en werd al snel een wereldwijd fenomeen. Binnen een week stond de show op de eerste plaats van meest bekeken series in alle 83 landen waarvan Netflix de kijkcijfers analyseert, zo meldde de Zuid-Koreaanse krant Korea JoongAng Daily.

De serie is een Koreaans drama over wanhopige mensen met enorme schulden. Omdat ze geen uitweg meer zien, nemen 456 spelers deel aan een reeks dodelijke uitdagingen, gebaseerd op Koreaanse kinderspelletjes, in de hoop een jackpot van omgerekend 33 miljoen euro te winnen.

Volgens de evenementpagina van het KCC zullen vier van de zes spellen die in de Netflix-serie te zien zijn tijdens het evenement gespeeld worden. Dit zijn 'Red Light Green Light', 'Dalgona Candy', 'Marbles' en 'Ddakji' (waarbij je de papieren tegel van de ander moet omdraaien).

De wedstrijden worden gehouden in toernooi-achtige sessies van twee uur. De uitgeschakelde spelers mogen de rest van de wedstrijden vanaf de zijlijn volgen. Helaas is er geen prijzengeld.

Om zich aan te melden moesten kandidaten een formulier invullen met drie vragen die hun basiskennis van de Netflix-show testte. Inschrijven was enkel mogelijk voor inwoners van de VAE en kon tot 6 oktober.

De spelleiders dragen de kenmerkende felroze pakken

Nam Chan-woo, de directeur van het Koreaans Cultureel Centrum in Abu Dhabi, vertelde de lokale krant Khaleej Times dat de deelnemers gekleed zullen zijn in T-shirts met het logo van de show. De spelleiders zullen dezelfde beruchte felroze pakken als de bewakers in de serie dragen.

In Squid Game dragen de bewakers felroze pakken. De geometrische vormen op hun maskers geven hun rang aan. Bovenaan staan de vierkanten, gevolg door de driehoeken en als laatste de cirkels. Foto: Youngkyu Park/Netflix
In Squid Game dragen de bewakers felroze pakken. De geometrische vormen op hun maskers geven hun rang aan. Bovenaan staan de vierkanten, gevolg door de driehoeken en als laatste de cirkels. Foto: Youngkyu Park/Netflix

“De spellen ogen nogal wreed in de serie om het dramatische element te benadrukken. Het zijn echter allemaal populaire spelletjes die Koreaanse kinderen al sinds jaar en dag spelen”, vertelde Nam aan de Khaleej Times.

“Net zoals K-Pop de afgelopen jaren wereldwijde populariteit verwierf via YouTube, denk ik dat platforms zoals Netflix een kanaal kunnen zijn voor de wereldwijde verspreiding van Koreaanse videocontent”, voegde hij eraan toe.

LEES OOK: Netflix verhoogt voor het eerst in 4 jaar de tarieven – ook bestaande kijkers krijgen per direct hogere facturen