De piepjonge cryptomunt Squid Game is na een astronomische stijging van afgelopen week volledig geïmplodeerd.

Dat blijkt maandag uit gegevens van de site Coinmarketcap.

Verschillende media melden dat het erop lijkt dat beleggers zijn bedrogen.

De populaire Netflix-serie Squid Game kreeg afgelopen week een vervolg op de cryptomarkt met de introductie van een cryptomunt onder de naam ‘Squid Game’. Voor de duidelijkheid: het team achter de cryptomunt had niets te maken met Netflix.

De meme-munt ‘Squid Game’ lijkt inmiddels ten prooi aan een klassieke pump-and-dump strategie: een sterke koersstijging gebaseerd op een hype, gevolgd door een even zo sterke implosie.

Onder meer de site Gizmodo meldt dat het erop lijkt dat beleggers zijn bedrogen en dat de makers van cryptomunt er met naar schatting zo’n 3 miljoen dollar vandoor zijn.

De SQUID-token begon op 26 oktober op een niveau van enkele dollarcenten. Op 31 oktober was de meme-munt plots 35 dollar waard, om op 1 november even naar 2.856 dollar te schieten, volgens gegevens van CoinMarketCap.

Maar op maandag volgde ook een implosie: de waarde van de SQUID-token is teruggezakt naar 0,003 dollar, zo valt te zien op CoinMarketCap. Dat is een daling van 99,99 procent.

In een marktcommentaar op CoinMarketCap schrijft Connor Sephton dat het er "niet al te best uitziet" voor beleggers die geld in de cryptomunt Squid Game hebben gestoken. De website van de SQUID-token is namelijk offline gegaan. De vraag is nu of het team achter de token überhaupt nog actief is en wat er met de inleg van beleggers is gebeurd.

CoinMarketCap geeft aan dat het niet bekend is hoeveel van de tokens er in omloop zijn. Het handelsvolume over de afgelopen 24 uur bedraagt zo'n 14 miljoen dollar.

De website van de cryptomunt Squid Game meldde afgelopen week al dat er meldingen waren van gebruikers die hun munten niet konden verkopen. Onder een YouTube-video waarin wordt uitgelegd hoe je SQUID kunt kopen zijn soortgelijke berichten te lezen.

Bron: YouTube/iZem
Bron: YouTube/iZem

Online games geïnspireerd op Squid Game

De voorverkoop van SQUID begon op 20 oktober. Volgens de whitepaper was de voorraad in 1 seconde verkocht.

Bezitters van de cryptomunt zouden kunnen meedoen aan online games die zijn geïnspireerd op de Netflix-serie. De fee om deel te nemen moest worden betaald in SQUID. Daarvan zou 10 procent naar de ontwikkelaars gaan. De rest was naar verluidt bestemd voor de prijzenpot.

"Hoe meer mensen meedoen, hoe groter de prijzenpot", beloofde de whitepaper. "En belangrijker: er zijn geen dodelijke consequenties. Jouw ervaring wordt alleen bepaald door de blijdschap als je wint en teleurstelling als je geld verliest in een spel."

Meer over crypto? Lees dan ook eens deze artikelen: