Treinen moeten 200 tot 250 km per uur tussen rijden tussen de Randstad en het Noorden, Oosten en Zuiden van het land,

Dat zegt Pier Eringa, de directeur van ProRail, in het AD. Volgens kijkt het kabinet te veel met een ‘Randstad’-blik naar het spoor met extra treinen in de Randstad en spoorboekjesloos rijden.

Maar: “Voor het Noorden, Zuiden en Oosten is frequentie echter veel minder van belang. Daar heeft men veel liever een snelle verbinding met het Westen.”

Op dit moment rijden treinen 140 km per uur. Op trajecten als Amsterdam-Middelburg of Groningen-Rotterdam daalt de reistijd volgens Eringa met soms wel een half uur. De tijdswinst gaat wel gepaard met het schrappen van stops op de trajecten.

Zo testen ProRail en de NS komende nacht een snelle route tussen Groningen en Den Haag. Door Assen en Lelystad met 160 km per uur voorbij te razen, komt de intercity twintig minuten eerder aan op bestemming.

Als het aan Eringa ligt blijft het hier niet bij. Volgens hem zijn speedtreinen naar het Oosten, Noorden en Zuiden van het land ook in het belang van de Randstad. "Het Westen slibt dicht. Als de grote steden beter bereikbaar worden, gaan mensen gemakkelijker buiten de Randstad wonen. Dat komt de leefbaarheid ten goede en verlicht de druk op de huizenprijzen."

LEES OOK: Zo zien de nieuwe NS Sprinters er van binnen uit: met stopcontact, wifi en rolstoelvriendelijke wc