De topman en de financieel directeur van Brussels Airlines, een dochterbedrijf van het Duitse Lufthansa, kondigden maandag hun vertrek aan. Bernard Gustin en Jan de Raeymaeker ruimen per eind maart het veld.

Volgens het Belgische bedrijf zijn spanningen tussen de directie in België en de top van het Duitse moederbedrijf de reden voor de breuk. Formeel stuurt Lufthansa de Belgen niet weg, maar op maandag belegde het concern een vergadering over de toekomst van de Belgische maatschappij.

Luftansa wil het de Belgische maatschappij binnen de eigen budgetdochter Eurowings onderbrengen. Ondersteunende diensten zoals marketing zouden dan naar het hoofdkantoor van Eurowings in Duitsland verhuizen.

Geroemd om prestaties

De top van Brussels Airlines heeft vooral fiducie in het huidige model van de luchtvaartmaatschappij, waarbij het goedkope vluchten blijft uitvoeren binnen Europa en langeafstandsvluchten naar Afrika. CEO Gustin wordt alom geroemd in de luchtvaartwereld voor hoe hij Brussels Airlines weer winstgevend wist te krijgen, een prestatie waar Lufthansa nu ook van profiteert.

Over de toekomstige strategie werd maandag nog niets gezegd, maar later deze week komt Thorsten Dirks, de topman van Eurowings, de toekomstplannen presenteren. Woensdag om 8.00 uur is er opnieuw een bijzondere ondernemingsraad met de Eurowings-topman. Die spreekt later die dag het personeel toe.

Vakbonden in België zijn ongerust. Zij zijn net als Gustin voorstander van een model, met een mix van prijsklassen en korte- en langeafstandsvluchten. Ze vrezen dat Eurowings eerder naar een lagekostenmodel neigt.

Het is sowieso onrustig bij Brussels Airlines. Piloten voeren al een aantal dagen stiptheidsacties en dreigen tevens met hardere acties. Ze eisen meer loon en betere arbeidsvoorwaarden.