Premier Rutte riep de Nederlandse bevolking in april op om niet zo te somberen en vooral wél die nieuwe auto te kopen. Maar dat hebben we nog steeds niet en masse gedaan, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In juli gaven huishoudens 4,3 procent minder uit aan voertuigen. Op het eerste gezicht lijkt dat goed nieuws. De krimp is veel minder dan in de voorgaande maanden.

Maar schijn bedriegt. Op 1 juli 2012 werden auto’s voor leaserijders namelijk duurder doordat de fiscale regels rond autorijden op de schop gingen. Daardoor piekten de verkopen in juni, omdat veel mensen nog van de oude regeling gebruik wilden maken. Dat is de eenzame piek in 2012, die je in de bovenstaande grafiek ziet.

De maand erop zakten de autoverkopen weer in ten opzichte van een jaar eerder. Juli 2012 was dus een slechte maand, en zelfs daar komen we nu onder, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek.

We houden de hand op de knip

Niet alleen auto’s zijn minder in trek, we geven ook minder uit aan andere duurzame goederen als kleding en meubels. In juli besteedden huishoudens 7,5 procent minder aan duurzame goederen. In totaal liep de consumptie terug met 2,2 procent. Huishoudens geven nu al twee jaar minder uit per maand in vergelijking met een jaar eerder.

Hoe de geldbewuste consument weer aan het winkelen te krijgen is één van de grote puzzels voor het kabinet. Premier Mark Rutte en consorten hebben grote moeite om de economie weer vlot te trekken, mede doordat Nederlandse consumenten al tijden somber zijn en de hand op de knip houden.

Eén van de redenen daarvoor is de teruggang op de huizenmarkt die vanaf 2008 is ingezet. Veel huiseigenaren hadden niet gerekend op dalende prijzen en vooral veel jonge kopers zagen de prijs van hun pand onder de waarde van de hypotheek dalen.

Rutte: niet zo somberen

Rutte deed in april de oproep aan Nederlanders om niet zo te somberen en vooral wél die nieuwe auto te kopen. Ook PvdA-leider Diederik Samsom en minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem zochten naar manieren om mensen te verleiden meer geld uit te geven.

Tot nu toe blijkt dat lastig. Het vertrouwen van consumenten is laag, en dat blijft vermoedelijk nog wel even zo. Voor volgend jaar voorspelt het Centraal Planbureau een koopkrachtdaling van een half procent. (Lees ook: Prinsjesdag 2013: wie wordt waar geraakt)

Herstel in zicht?

Maar er is hoop. Op de huizenmarkt lijkt de bodem bereikt. In augustus daalden de prijzen met 4,4 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat is een stuk kleiner dan in de voorgaande maanden.

En ook de autoverkopen trekken waarschijnlijk iets aan. Door nieuwe belastingmaatregelen die op 1 januari 2014 ingaan, zullen bedrijven de aankoop van een nieuwe bolide naar voren halen, denken marktkenners.

Reden genoeg voor koning Willem-Alexander om in zijn eerste troonrede afgelopen dinsdag voorzichtig optimistisch te zijn.