Met nog enkele dagen tot de deadline van de #savesion-campagne, bedoeld om de goedkope zonneauto Sion te redden, heeft Sono vroegtijdig de stekker uit het hele project getrokken. Daarmee is het doek gevallen voor de elektrische auto die begin volgend jaar voor ongeveer 30.000 euro op de Nederlandse markt moest verschijnen.

Eigenlijk zou de campagne nog tot eind februari doorlopen, maar het gat tussen de opgehaalde investeringen en het doel was klaarblijkelijk te groot. Op 20 februari was er iets meer dan 48 miljoen euro opgehaald bij mensen die een Sion hadden vooruitbesteld. Het doel was bijna 105 miljoen euro, omgerekend de prijs van 3.500 Sions.

Sono erkende op 24 februari dat de meer dan 50 miljoen euro aan financiering die nog nodig was, niet meer opgehaald zou worden en kondigde op de website aan dat de Sion er niet gaat komen.

Het bedrijf gaat zich focussen op de zonnepanelen die in de Sion werden gebruikt, maar dan voor ander vervoer zoals bussen en vrachtwagen. Iets waar het bedrijf al langer mee bezig is.

Redenen voor het falen van het project liggen volgens Sono Motors vooral bij de verslechterende economie. De Sion had zich volgens de maker al bewezen, maar slaagde er niet in om dit bij investeerders duidelijk te maken. Daardoor hielden zij de hand op de knip.

Het overtuigen lukte blijkbaar ook niet bij de Duitse overheid. Minder dan één procent van de investeringen in Sion kwam van de overheid. Dat komt neer op minder dan 3 miljoen euro. Een schijntje in vergelijking tot de 25 miljoen euro die de Nederlandse overheid in het doorstartende Lightyear stak.

Als laatste oorzaak van het falen van het project, wijst Sono naar zichzelf. Er zouden in het begin van de ontwikkeling van de Sion te veel verkeerde keuzes gemaakt zijn die later in het project zorgden voor onverwachte, hogere kosten. Het gevolg daarvan was dat er al vroeg meer investeringen nodig waren.

Er bestaat geen pauzeknop voor de Sion

Eerder liet financieel directeur Torsten Kiedel van Sono Motors al tegenover Business Insider weten dat er geen grijs gebied bestaat voor de Sion. Als het doel niet gehaald wordt, zou Sono het hele project stopzetten en alles wat het geleerd heeft in de industriële bedrijfstak steken.

De auto in de koelkast zetten en wachten op een beter investeringsklimaat zou de situatie alleen maar verergeren, volgens de CFO. De dagelijkse kosten zouden dan langzaam maar zeker het laatste kapitaal opeten, waardoor Sono Motors in nog meer problemen zou komen.

De keuze voor eind februari was dan ook strategisch. Op dat moment zou er nog voldoende cash op de rekening staan om investeerders volledig terug te betalen. Iets wat het volgens de blogpost ook doet, en in sommige gevallen zelfs met een kleine bonus.

Voor zo'n 300 werknemers van Sono pakt het stoppen met de Sion minder goed uit. Deze komen door de ontwikkeling helaas op straat te staan. Ook COO Thomas Hausch stapt op.

Sono valt met het wegvallen van de Sion nu terug op de technologie die de zonneauto een zonneauto maakte: de zonnepanelen. Deze zijn zo gefabriceerd dat ze uitermate geschikt zijn voor gebruik op auto's en ander vervoer, omdat ze bijvoorbeeld niet versplinteren bij een botsing.

Op dit moment zijn de Duitsers in gesprek met 23 potentiële partners voor het gebruik van Sono's zonnepanelen, waaronder Mitsubishi Europe, CHEREAU, Scania en MAN Truck & Bus. Het bedrijf zou ook tests doen met bijvoorbeeld koelvrachtwagens.

Later dit jaar wil Sono de 'Solar Bus Kit' presenteren, een kit waarmee een bestaande bus omgebouwd kan worden tot volledig elektrische zonnebus.

LEES OOK: De ex-CFO van Lightyear: in totaal minstens €1 miljard nodig om Lightyear 2 te lagen slagen – doorstart grote uitdaging