Netflix staat bekend om zijn unieke bedrijfscultuur waarin geen mededogen is voor ‘falende’ werknemers en ook niet voor ‘briljante klootzakken’.

De streamingdienst die films en series online aanbiedt tegen een vaste abonnementsprijs, hield onlangs een vraag-en-antwoordsessie op LinkedIn. Gebruikers konden vragen stellen over de bedrijfscultuur en -filosofie.

In de antwoorden weerklinkt duidelijk de managementfilosofie van Netflix, die topman Reed Hastings in 2009 al formuleerde.

Hoewel het bedrijf zich sindsdien sterk heeft ontwikkeld, onder meer door eigen series en films te maken, houdt Netflix vast aan zijn eigen cultuur.

Dat betekent dat werken voor Netflix – dat medio dit jaar wereldwijd méér dan 130 miljoen gebruikers telde – echt anders is, en er solliciteren ook.

Business Insider maakt een compilatie gemaakt van veelzeggende citaten over het sollicitatieproces en de bedrijfscultuur bij Netflix, aan de hand van de vraag-en-antwoordsessie op LinkedIn en een Reddit AMA uit 2016:

Of je bij de cultuur past is een belangrijk onderdeel van het sollicitatieproces (via Reddit):

"Bijna de helft van het sollicitatiegesprek draait om de vraag of jouw persoonlijkheid wel past bij de bedrijfscultuur. De rest gaat over of je of je technisch genoeg bent. Ze hebben me helemaal binnenstebuiten gekeerd en me acht uur lang ondervraagd. Het leek op dat moment heel simpel, maar ik realiseer me nu dat veel van de vragen erop gericht waren te checken of mijn persoonlijkheid bij het bedrijf past. Niet allemaal van die technische vragen die ik haat."

Iedereen moet je aardig vinden (via Reddit):

"Je praat met zo'n acht mensen, sommige van de HR-afdeling, een aantal hogergeplaatsten en een aantal uit het team waar je mogelijk gaat werken. Als ook maar één iemand je niet leuk vindt, dan is het onwaarschijnlijk dat je wordt aangenomen. Uiteindelijk ligt de beslissing bij het team waar je komt te werken, maar het is heel uitzonderlijk dat zij een 'nee' overrulen."

Er is een lijst van eigenschappen die elke werknemer moet hebben (via LinkedIn):

"Je moet relevante ervaring hebben in de functie waarvoor je solliciteert en bovendien moet je eigenschappen hebben die bij de waarden van Netflix horen. Ben je moedig? Ben je bescheiden? Ben je nieuwsgierig en stel je goed doordachte vragen over het bedrijf? Sta je ervoor open om feedback te geven en krijgen om beter te worden? Ben je strijdbaar, vastberaden en bereid om de handen uit de mouwen te steken ongeacht je positie? Ben je een teamspeler? Ben je zelfbewust? Daar zijn we allemaal naar op zoek."

Het kan niemand iets schelen waar je naar school bent geweest (via Reddit):

"Ik heb mijn studie niet afgemaakt. Maar ik heb niemand horen vragen naar opleidingen of diploma's. Als je met mensen werkt die 5, 10 of meer jaren ervaring hebben, dan doet je opleiding er niet meer toe. Het gaat erom welke kennis je hebt om problemen op te lossen."

Met verantwoordelijkheid komt ook onafhankelijkheid (via Reddit):

"Bij alle andere bedrijven waar ik heb gewerkt, was er een strikte hiërarchie en werkte iedereen aan de opdrachten die van hogerop waren doorgegeven. In zekere zin is dat bij Netflix ook wel het geval, maar er is minder sprake van harde bevelen en meer van context over the big picture en hoe het bedrijf ervoor staat. Van iedereen wordt inbreng van eigen ideeën verwacht. Je kunt anderen een probleem voorleggen. Zij kunnen het oplossen zonder steeds heen en weer te gaan om over de precieze procedure."

Over de vraag of je kunt bingewatchen op werk (via LinkedIn):

"Vrijheid en verantwoordelijkheid – je kiest zelf hoe je je dag indeelt", schreef een Netflix-vertegenwoordiger op LinkedIn. "Niemand zegt dat je iets wel of niet mag doen. Je moet zelf zorgen dat je je onderscheidt en draagt zelf verantwoordelijkheid voor je rol in de ontwikkeling van het bedrijf. Voor sommige teams is het juist noodzakelijk om series en films te kijken omdat ze eraan werken."

"Eerlijk gezegd lopen er zo veel intensieve en spannende projecten, dat er waarschijnlijk geen tijd of behoefte is om op werk Netflix te kijken."

Je moet presteren (via Reddit):

"Bij Netflix worden mensen die niet presteren zeker eerder ontslagen, dan bij alle andere bedrijven waar ik heb gewerkt. Als het om welke reden dan ook niet loopt, dan is er geen reden om je in dienst te houden."

Deze persoon zei ook dat er bij Netflix niet echt startersfuncties zijn. "Als je hoopte er direct na je afstuderen aan de slag te kunnen, dan heb je waarschijnlijk pech. Hoewel er zeker mensen zijn die hun Netflix-carrière begonnen als twintiger."

De 'leukste' kant van het werk is ook de 'vervelendste' kant van het werk (via LinkedIn):

"Het leukste aan werken voor Netflix is de vrijheid die je hebt om dat te doen, waarvan jij denkt dat het bedrijf er verder mee komt. Het vervelendste is dat niemand je vertelt hoe je je tijd precies moet besteden en waar je precies aan moet werken. Je moet zelf inschatten welke projecten de meeste impact zullen hebben, en dat kan soms best moeilijk zijn."

LEES OOK: Dit is volgens een voormalig manager bij Facebook het eerste wat je moet doen als je aan een nieuwe baan begint