Het is showtime voor Snapchat.

Na een vijfjarig charme-offensief richting tieners, organiseert de maker van de app Snapchat donderdag een verleidingsfeest voor beleggers. Donderdag 2 maart is krijgt bedrijf  zijn eerste notering op de aandelenbeurs.

Gaat het moederbedrijf van de tiener-app, Snap, op zijn eerste dag als een raket – zoals bij veel andere beursgangen van internetbedrijven het geval was?

Of glijdt Snapchat in het debuut op zijn plaat, zoals Facebook dat een paar jaar geleden verrassend genoeg overkwam?

Met zijn introductieprijs van 17 dollar per aandeel, komt Snap uit op een totale waarde van 24 miljard dollar. Dat is riante waardering voor een onderneming die het afgelopen jaar een half miljard dollar verlies maakte en in zijn bestaan nog maar één jaar een serieuze winst heeft geboekt.

Maar dit soort fundamentele bedrijfscijfers zullen er wellicht niet toe doen in een tijd waarin internetbeursgangen schaars zijn en de aandelenmarkten op recordhoogtes draaien.

Wat doet aandeel Snap?

“Ben ik verrast als het verdubbelt op de eerste dag? Zeker niet,” zegt een fondsmanager die denkt dat het aandeel overgewaardeerd is maar dat de koers kan profiteren van een sterk sentiment op de korte termijn.

Lees ook op Business Insider

“Beleggers weten dat zij het kopen op een krankzinnige waardering, maar je rekent er toch op dat het omhoog gaat,” zegt hij.

Eric Jackson, een hedgefondsmanager die een nieuw fonds aan het opzetten is, zegt dat hij er niet van op zou kijken als Snap’s aandeel op zijn eerste dag net boven de 20 dollar eindigt. Dat zou een koersstijging betekenen van 40 procent op de introductieprijs van 17 dollar.

Snap Snapchat NYSE

Foto: REUTERS/Brendan McDermid