Het is showtime voor Snapchat.

Na een vijfjarig charme-offensief richting tieners, organiseert de maker van de app Snapchat donderdag een verleidingsfeest voor beleggers. Donderdag 2 maart is krijgt bedrijf  zijn eerste notering op de aandelenbeurs.

Gaat het moederbedrijf van de tiener-app, Snap, op zijn eerste dag als een raket – zoals bij veel andere beursgangen van internetbedrijven het geval was?

Of glijdt Snapchat in het debuut op zijn plaat, zoals Facebook dat een paar jaar geleden verrassend genoeg overkwam?

Met zijn introductieprijs van 17 dollar per aandeel, komt Snap uit op een totale waarde van 24 miljard dollar. Dat is riante waardering voor een onderneming die het afgelopen jaar een half miljard dollar verlies maakte en in zijn bestaan nog maar één jaar een serieuze winst heeft geboekt.

Maar dit soort fundamentele bedrijfscijfers zullen er wellicht niet toe doen in een tijd waarin internetbeursgangen schaars zijn en de aandelenmarkten op recordhoogtes draaien.

Wat doet aandeel Snap?

"Ben ik verrast als het verdubbelt op de eerste dag? Zeker niet," zegt een fondsmanager die denkt dat het aandeel overgewaardeerd is maar dat de koers kan profiteren van een sterk sentiment op de korte termijn.

"Beleggers weten dat zij het kopen op een krankzinnige waardering, maar je rekent er toch op dat het omhoog gaat," zegt hij.

Eric Jackson, een hedgefondsmanager die een nieuw fonds aan het opzetten is, zegt dat hij er niet van op zou kijken als Snap's aandeel op zijn eerste dag net boven de 20 dollar eindigt. Dat zou een koersstijging betekenen van 40 procent op de introductieprijs van 17 dollar.

Snap Snapchat NYSE

Foto: REUTERS/Brendan McDermid
Andere beleggers wijzen erop dat strakke afspraken rond de beursintroductie de koers ondersteunen. Van de 200 miljoen aandelen die op voorhand verkocht zijn (de greenshoe niet meegerekend), gaan er 50 miljoen naar beleggers die afgesproken hebben de waardepapieren tenminste voor een jaar niet te verkopen.

Bovendien gaat het merendeel van de aandelen naar grote beleggingsfondsen, oftewel beleggers die over het algemeen hun aandelen voor een lange termijn aanhouden.

"Ze hebben de aandelenprijs zo geoptimaliseerd dat Snap vooral langetermijnbeleggers aantrekt," zegt Eric Kim, een managing partner en medeoprichter van Goodwater Capital. "Ik denk dat ze het aandeel nog hoger konden introduceren."

"Mensen zullen opmerken dat Facebook op de beurs op dit moment 16 keer groter is dan de 24 miljard van Snapchat. Ook zullen zij zeggen dat ze bereid zijn het risico te nemen, omdat Snapchat veel groter zal worden," aldus Kim.

Snap: top of flop

Facebook was bij het beursdebuut een lastig verhaal. 's Werelds populairste socialmedianetwerk ging in mei 2012 met veel tamtam naar de beurs.

Maar het koersverloop ging niet helemaal zoals gepland. Het aandeel Facebook eindigde op de eerste dag slechts 23 cent boven de introductieprijs van 38 dollar. In de weken daarna kelderde het 30 procent in waarde.

"Het wordt interessant om te zien hoe de koers zich staande houdt deze week," zegt Lee Bressler van het New Yorkse hegdefonds Carbon Investment over Snaps aandelenkoers.

Facebook

Foto: Facebook kelderde na de beursintroductie.  Yahoo Finance

Als het aandeel Snap slecht draait op de beurs, kunnen de begeleidende zakenbanken van de beursgang - Goldman Sachs en Morgan Stanley - een groot deel van de waardepapieren opkopen om zo vraag te creëren en de koers te ondersteunen.

"De vraag is dus: als Snap slecht presteert, in hoeverre zijn Goldman Sachs en Morgan Stanley bereid om in te springen en zoveel mogelijk te kopen als nodig is. In het geval van Facebook was dit echt een big deal. De banken zaten uiteindelijk voor lange tijd opgescheept met de aandelen", aldus Bressler.

Dom geld

Facebooks zwakke plek ten tijde van de beursgang was het gebrek aan inkomsten via mobiele advertenties. Nu maken beleggers zich bij Snap zorgen over de vertraagde groei van het aantal gebruikers.

"De waardering impliceert dat beleggers zich inkopen met het idee dat het aantal gebruikers een nieuwe sprong gaat maken, iets dat wordt voorspeld door de begeleidende banken. Dat is een gewaagde voorspelling en vereist veel innovatie door Snap," vertelt Bressler.

Een andere hedgefondsmanager, die anoniem wenst te blijven, is recht voor zijn raap en omschrijft de vraag naar het aandeel als "dom geld".

"De bankiers die deze deal hebben opgezet, zitten nu vast en zeker lachend aan de champagne", merkt de fondsmanager op, waarmee hij doelt op het feit dat de verkochte aandelen geen stemrecht bieden - een ongekende actie voor een beursgang.

"Het is dom geld. Wie betaalt er zulke bedragen voor niet-stemgerechtigde aandelen?"

Biz Carson werkte mee aan dit verhaal.