De gezamenlijke omzet van snackbars, ijssalons en lunchrooms is in de laatste drie maanden van vorig jaar met 8 procent gestegen. Maar dat is niet te danken aan snackbars.

Snackbars sluiten het jaar goed af, kopt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. In het laatste kwartaal van 2015 zette deze horecatak 8,1 procent meer om dan een jaar eerder. Het CBS spreekt van “het toefje slagroom op een jaar waarin de omzet met 5,1 procent groeide”.

Goed nieuws, zou je zeggen. Maar de cijfers geven geen compleet beeld van de werkelijke situatie. Het CBS schaart lunchrooms en ijssalons ook onder de categorie snackbar, en juist bij die twee type horecabedrijven gaan de zaken goed. Zo goed, dat ze de moeilijkheden van traditionele patatzaken verbloemen.

Meer opties voor snelle hap

Een patatje, kroket of frikandel is minder vanzelfsprekend voor wie de honger wil stillen met een snelle hap. De consument heeft tegenwoordig keus te over, kijk alleen al naar de opkomst van wokrestaurants, burgertenten en sushizaken. Vaak kun je daar ook online bestellen via bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl.

Ook supermarkten snoepen klanten van cafetaria’s af, met hun steeds ruimere openingstijden en kant-en-klaarmaaltijden. Geen wonder dat Jumbo restaurantketen La Place heeft opgekocht uit de boedel van het failliete V&D. Een meesterzet, volgens retailexpert Rupert Parker Brady.

Minder omzet snackbars

De toegenomen concurrentie voelen snackbarhouders in de portemonnee. Sinds de eeuwwisseling hebben zij bijna elk jaar hun omzet iets zien afnemen, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Foodstep.

Ook het aantal vestigingen is gedaald. Waren er in 2010 5.798 snackbars in Nederland, vorig jaar waren dat er nog maar 5.671, aldus onderzoeksbureau Datlinq.

Het aantal ijssalons steeg in die periode juist met 29 procent, tot 874 vestigingen. Lunchrooms zijn nog populairder om te openen: de 1.928 die er vorig jaar waren, zijn er 55 procent meer dan in 2010.

Cafetaria’s zijn de enige daler in de sterk groeiende markt voor de snelle hap. Hoog tijd dat de traditionele snackbar zichzelf opnieuw uitvindt. Enkele ondernemers geven het goede voorbeeld: zo is er een vegetarische snackbar in Den Haag, zijn er meerdere biologische snackbars en gooit deze Sliedrechtse toko het op een ‘all you can eat’-concept.

Of je zoekt het in snackinnovatie. Zo duikt het patatje kaviaar op steeds meer plekken op.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl