PostNL denkt dat de sluiting van afhaalpunten bij winkelketens als Primera en AKO de levering van pakketjes gaat raken.

Bij Albert Heijn zijn de afhaalpunten voor bol.com in een aantal gevallen gesloten, maar dat heeft minder grote gevolgen.

Winkels die alleen als pakketpunt mogen fungeren worstelen met de situatie op de werkvloer.

Supermarktketen Albert Heijn heeft de afgelopen week zestig van de in totaal negenhonderd ophaalpunten voor pakketten van bol.com gesloten, meldt een woordvoerder van Albert Heijn. Het werd te druk bij de servicebalies van winkels in met name grote steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.

“Daar ontstonden onveilige situaties vanwege lange rijen bij de servicebalies.” Albert Heijn houdt de drukte in de supermarkten continu in de gaten en besloot tot de sluiting vanwege de veiligheid van klanten.

De pakketophaalpunten zijn tijdelijk gesloten. Tot wanneer is nog niet bekend. “Er is geen einddatum”, aldus de woordvoerder. “We kijken hoe het de komende weken gaat. Dit is een van de drukste perioden van het jaar voor de supermarktketen.”

Bol.com zegt dat maar een paar procent van de bestellingen naar een afhaalpunt gaat, aldus een woordvoerder. Veruit de meeste bestellingen worden thuisbezorgd. “Klanten zien alleen afhaalpunten die beschikbaar zijn.” Onlangs verlengde bol.com al de retour-inlevertermijn naar zestig dagen.

PostNL moet pakketten op andere manier bezorgen als ophaalpunten sluiten

 PostNL denkt dat het sluiten van winkels waar pakketpunten van het bedrijf zitten, zeker impact gaat hebben. Dat laat het bedrijf weten in een reactie op het sluiten van honderden pakketpunten in winkels zoals Primera, Bruna en AKO.

PostNL is momenteel aan het inventariseren welke winkels precies sluiten, om zo in kaart te brengen welke pakketpunten geopend blijven. "Er zitten veel franchisenemers bij dus het is nog niet duidelijk wat zij gaan doen.

We hebben begrip voor de standpunten van de winkeliers en proberen het hen zo aantrekkelijk mogelijk te maken om open te blijven", aldus een woordvoerder. Daar hoort onder meer een vergoeding van 20 euro extra per uur bij voor winkeliers.

PostNL vult dagelijks de informatie op de website over de pakketpunten aan. Daar kunnen klanten zien welke pakketpunten nog open zijn. "Als pakketten onderweg zijn naar een punt dat dicht gaat, dan wijzigen we dat naar een punt dat wel open is." Daaronder vallen bijvoorbeeld ook de 173 pakket- en briefautomaten.

PostNL heeft al aan webwinkels gevraagd de retourtermijnen te verlengen om de druk op de pakketbezorging te ontlasten. "Zodat we onze pakketcapaciteit kunnen inzetten voor het bezorgen van essentiële spullen zoals boodschappen en kerstkado's."

Ten opzichte van begin dit jaar schaalde PostNL de bezorgcapaciteit op met 70 procent. Het bedrijf bezorgt dagelijks 1,5 miljoen pakketten en heeft 3750 pakketpunten verspreid door heel Nederland. "We kijken continu naar opschalen, maar doen geen concessies aan de coronamaatregelen. Op een gegeven moment is de rek er wel uit. We hebben begrip voor de uitzonderlijke situatie, maar de gezondheid van onze medewerkers staat voorop", aldus de woordvoerder.

PostNL zegt te weten wat de capaciteit van supermarkten en drogisterijen is en in goed contact met ze te zijn over eventuele toename in drukte vanwege het sluiten van pakketpunten bij Primera, AKO en Bruna.

Pakketbezorger DHL laat weten vooralsnog geen last te hebben van de sluitingen. Een woordvoerder zegt dat er nog genoeg punten over blijven voor DHL waar de pakketten naartoe kunnen. "We krijgen zelfs aanbiedingen van winkels die pakketpunt willen worden.

Pakketjes die nu nog onderweg zijn naar pakketpunten die gaan sluiten worden teruggehaald. Dan wordt gekeken of ze naar een ander punt gaan of terug naar de verzender. Ze raken niet verloren en blijven ook niet tijden lang staan", aldus de woordvoerder.

Situatie op de werkvloer niet houdbaar voor winkels met pakketpunten

Vanaf maandag 21 december kunnen klanten geen pakketjes meer ophalen in honderden winkels van Primera, AKO, Bruna en The Read Shop, omdat het overgrote deel van de vestigingen sluit vanaf zondag 20 december. De winkeliers richten zich vanaf volgende week op thuisbezorging van de producten, aldus de bedrijven.

Samen met brancheorganisatie NSO Retail vroeg Primera aan het kabinet om volledige openstelling van de winkels, nadat het kabinet eerder deze week besloot dat alle niet-essentiële winkels moesten sluiten in de tweede lockdown. "Een reactie bleef uit en dus bleef ook de onduidelijkheid bij consumenten en winkeliers", schrijft de keten.

Klanten kunnen in de Primera-winkels nu alleen pakketten ophalen, maar geen andere producten kopen, zoals rouwkaarten of staatsloten. Omdat dat tot onduidelijkheid leidt, is de situatie op de werkvloer daardoor volgens Primera "niet langer houdbaar".

Ook vestigingen van AKO, Bruna en The Read Shop hebben de afgelopen week gemerkt dat "het niet werkt" om alleen open te blijven voor pakketten, laat een woordvoerder van moederbedrijf Audax weten. "Klanten mogen een postzegel afrekenen maar een ansichtkaart niet. Deze onwerkbare situatie leidt tot onbegrip, frustratie en woordenwisselingen en wordt ook naar voor onze eigen mensen. Daarnaast is het openhouden van een hele winkel alleen voor die service niet houdbaar."

LEES OOK: Blokker zit met 18.000 pakketjes die nog niet zijn opgehaald door PostNL – de keten gaat ze zelf bezorgen met de Blokker Express