Dat maakte de organisatie van de verkiezing, het Genootschap Voor Reclame
(GVR), woensdag bekend. De afgelopen maand stemde 46 procent van de 12.500
kiezers op internet op de leus van de toiletreiniger. Dat gebeurde na een
oproep van weblog GeenStijl.

Heinekens Biertje? eindigde in de verkiezing op de tweede plaats. Het
genootschap vermoedt dat de klassieker de prestigieuze titel in de wacht zou
hebben gesleept als GeenStijl zich niet met de verkiezing had bemoeid.

De afgevaardigden van Wc-eend toonden zich zeer verbaasd over hun winst. "We
zijn verbaasd dat we überhaupt genomineerd waren," zei een
marketingmedewerker van Wc-eend. De slogan werd in 1996 voor het laatst
gebruikt. Bezoekers konden op de website stemmen op twintig slagzinnen.

GeenStijl frustreerde twee maanden geleden ook een internetverkiezing
van Sire (Stichting Ideële Reclame). Die bood ter gelegenheid van zijn
40-jarig bestaan Nederlanders de mogelijkheid het onderwerp van een nieuwe
Sire-campagne te bedenken. GeenStijl riep op massaal te vragen om een
campagne over boterhamworst met gezichtjes. Boterhamworst stond lange tijd
op nummer een in de verkiezing.

De eerste campagne waar GeenStijl zijn invloed aanwendde was ‘Name your
flavour’ van Doritos; de GeenStijl-chips stond anderhalf jaar in het schap.
Doel van GeenStijl.nl is simpelweg aan te tonen dat internetverkiezingen
makkelijk te manipuleren en dus niet betrouwbaar zijn. Zo wordt de in 1992
overleden voormalige bokser Bep van Klaveren vrijdag waarschijnlijk verkozen
tot Rotterdammer van het jaar. Wederom met dank aan GeenStijl. Ook al is het
geintje nu bekend, ermee stoppen doet de site niet. "Het blijft leuk om af
en toe te pesten," aldus directeur Dominique Weesie. Het reclamegenootschap,
dat het Slagzinnenregister met ruim 3.000 slogans beheert, vindt het jammer
dat de verkiezing niet zuiver is. "Een volgende keer gaat dat niet meer via
internet." Overigens vindt het GVR de slogan over de wc-eend wel een goede
keus. "Anders was die niet genomineerd," aldus een woordvoerster.

Lees ook op Business Insider

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl