Silicon Valley aan de Maas: hoe een bedrijf in Rotterdam uitgroeide tot unicorn

De markt voor bedrijfssoftware wordt gedomineerd door een paar reuzen. Kun je daar als nieuwkomer nog tussen komen? Wie goed zijn niche kiest en slim samenwerkt, kan in korte tijd hard groeien – zo leert het verhaal van Bullhorn.

Het wordt weer pizza vanavond. Niet alleen voor de programmeurs van Bullhorn, maar ook general manager Bart van Muijen is er graag bij als er een nieuwe uitrol van een IT-applicatie plaatsvindt op het kantoor in Rotterdam. Met tachtig medewerkers is Rotterdam een van de belangrijkste uitvalsbases in Europa van het oorspronkelijk Amerikaanse bedrijf.

Bullhorn is zo’n bedrijf waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt, maar dat jou wel kent. Of liever, de kans is groot dat jouw gegevens ooit door de software van het bedrijf zijn verwerkt. Dat telefoontje van die headhunter laatst, kreeg je misschien wel omdat de algoritmes van Bullhorn jouw CV had gematcht met die functie.

Bullhorn is namelijk de grootste softwareleverancier in de recruitmentmarkt ter wereld. De diensten van Bullhorn worden gebruikt door de ‘grote jongens’ als Randstad en Adecco, maar ook veel kleinere werving- en selectiebureaus en executive search-bedrijven maken gebruik van hun software.

Rotterdam

De geschiedenis van Bullhorn in Rotterdam begint bij de overname van Connexys zo’n anderhalf jaar geleden. Op 11 september 2017 kondigt Bullhorn International de overname van Connexys aan. Het product gaat echter veel verder terug in de tijd en is ontstaan vanuit de veranderende vraag in de markt: een systeem waarmee je altijd en overal toegang hebt tot de gegevens van kandidaten. Een webbased systeem.

Zo'n twintig jaar geleden besluit Connexys om deze software zelf te bouwen om te voldoen aan de vraag. En met succes. Nederland, thuishaven van internationale uitzendconcerns als Randstad en USG-people, blijkt een mooie uitvalsbasis en met het op Salesforce gebouwde product verovert Connexys in de jaren daarna de Europese markt.

Een van de belangrijkste redenen van de overname door Bullhorn is dan ook Connexys' vlaggenschip: de softwareoplossing waarmee een bedrijf bijna het volledige werving- en selectieproces kan automatiseren, gebouwd op het platform van Salesforce. In die tijd wordt de oplossing al door zo'n 300 klanten en 20.000 wervingsprofessionals in Nederland, Duitsland, Frankrijk en België gebruikt.

Bullhorn heeft nu 8000 klanten en volgens CEO Art Papas een omzet van circa 175 miljoen dollar, zo vertelt hij in een interview met Inc.com. Analisten schatten de waarde van het bedrijf op meer dan 1 miljard dollar, waardoor het bedrijf behoort tot het exclusieve clubje unicorns. Een naam voor tech-startups waarvoor beleggers een bedrag met 10 cijfers willen neertellen.

Businessmodel

Aan de basis van het succes van Bullhorn staat dus de keuze voor de niche in de recruitmentmarkt. “We maken een zogenaamde Applicant Tracking System (ATS)’, zegt Van Muijen. “Daarnaast leveren we alle functionaliteiten die je nodig hebt voor het recruitmentproces. Dus van het onderhouden van klantcontacten tot en met het selecteren van kandidaten voor een positie: van klant tot cash.”

Zoals veel moderne softwarebedrijven worden de applicaties van Bullhorn gehost in de cloud. Klanten kopen dus geen softwarelicentie voor programma’s die op lokale servers worden geïnstalleerd, maar loggen via internet in.

Behalve dat het veilig en schaalbaar is, heeft dat ook als voordeel dat als de programmeurs van Bullhorn een deployment doen – zoals op de avond van dit interview – de nieuwe functionaliteiten meteen voor alle gebruikers beschikbaar zijn.

“Zie het als een legodoos, waar je telkens blokjes toevoegt”, zegt Van Muijen. Die blokjes kunnen door het team van Van Muijen in Nederland worden gebouwd, maar ook partners kunnen functionaliteiten aan de applicatie toevoegen. “Een provider voor internet en telefonie kan bijvoorbeeld een functie inbouwen waardoor je een potentiële kandidaat meteen kunt bellen door op een knop in ons programma te klikken”, zegt Van Muijen.

De grote doorbraak van de laatste jaren is de samenwerking met Salesforce. “Veel van onze klanten waren geïnteresseerd in onze ATS- en recruitmentkennis, maar met name de grote concerns gaven vaak aan dat ze Salesforce gebruikten voor hun sales, service, marketing en nog veel meer. Ze zochten een manier om die werelden te combineren”, vertelt Van Muijen.

Samenwerken

In plaats van de confrontatie aan te gaan met een van de grootste bedrijven voor bedrijfssoftware van dit moment, besloot Bullhorn juist te gaan samenwerken. Het bedrijf werd een ISV (een Independent Software Vendor) dat haar apps ook aanbiedt in de Salesforce AppExchange. Dat is een appstore binnen de Salesforce omgeving waar je een scala aan applicaties kunt aanschaffen.

Bart van Muijen

Bart van Muijen

Bart van Muijen

Bart van Muijen

Salesforce was het bedrijf dat het fenomeen appstore in 2003 creëerde om het zo voor ontwikkelaars van buiten mogelijk te maken om toepassingen te kunnen ontwikkelen die beschikbaar kwamen voor klanten Salesforce. Het idee van een ‘ecosysteem’ waarin alle partijen profiteren omdat de som der delen meer oplevert dan de delen afzonderlijk, had Apple-founder Steve Jobs van Salesforce-CEO Mark Benioff. Toen Steve Jobs vier jaar later de iPhone introduceerde, bracht hij het idee van de appstore ook zelf in de praktijk.

Voor Bullhorn is de AppExchange van Salesforce heel erg belangrijk geworden. “Klanten kunnen onze functionaliteiten nu gebruiken binnen de Salesforce-omgeving. Ze kunnen het zo configureren dat het heel goed aansluit op hun eigen manier van werken. Dat is een uitkomst, zeker voor organisaties met tienduizenden medewerkers waar je processen niet zomaar even aanpast”, zegt Van Muijen. Salesforce is volgens hem de winnende factor geweest om met grote klanten in gesprek te komen.

Dit is het elfde artikel in onze serie Business Innovation, mogelijk gemaakt door Salesforce.

Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en levenslange relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Salesforce.com/nl