Senz is gered. De Delftse maker van stormparaplu’s maakt een doorstart.

In september ging Senz failliet. Meteen waren er al berichten over een mogelijke doorstart.

Donderdag werd bekend dat de doorstart rond is. De curator is daarmee akkoord.

“Als je zo’n mooi product hebt, moet je er gewoon méér uithalen”, zegt interim-manager Peter Albrecht tegen RTL Z.

Het design van de stormparaplu gooide hoge ogen en Senz leek aan de buitenkant uiterst succesvol. Achter de schermen kampte het bedrijf al langer met financiële problemen, ondanks succesvolle crowdfundingacties en het uitbreiden van het aantal producten.

De werkmaatschappij Senz Umbrellas - licentiehouder -  werd begin september failliet verklaard en dat bleek niet meer ongedaan te maken. Maar de houdstermaatschappij van Senz, viel niet onder het faillissement. Daarin zitten alle rechten op de techniek en het beeldmerk.

Dat inspireerde Albrecht om zich hard te maken voor een doorstart.

Hogere winstmarges en kosten besparen

Het grootste probleem was niet de omzet of een op zijn minst stormachtig financieel verleden, maar zat hem in de winstmarges. De relatief dure paraplu's (het basismodel kost 54,90 euro) leverden onder de streep toch te weinig op.

De winstmarges moeten omhoog door scherper op de kosten te letten, maar Albrecht wil ook strategisch focussen op toenemende internationale verkopen.

Ook moet een kritische blik op distributeurs en het nastreven van langere samenwerkingsverbanden zorgen voor efficiëntere kostenbeheersing.

Webshop volgende week weer live

Aan alle voorwaarden van de curator is voldaan en ook al het personeel kon over worden genomen. Vanaf maandag gaat Senz weer live, met webshop en alle bekende Senz-producten.

"Senz is een prachtig product. Dat bleek nog eens uit de bijval die wij na het faillissement kregen. Iemand liet ons bijvoorbeeld weten het zo jammer te vinden, 'omdat wij de wereld zo’n mooi cadeau hadden gegeven'. Dat zegt wel iets", aldus Albrecht.

De drie voormalig TU Delft-studenten die verantwoordelijk zijn voor het ontwerp van de stormparaplu uit 2005 zijn niet meer actief als bestuurders, maar blijven aandeelhouders in het bedrijf.

LEES OOK: VanMoof wil 1 miljard fietsen verkopen en sluit een samenwerking met Uber niet uit

 

Geïnteresseerd in tech? Emerce eDay is dé dag in het jaar waar ondernemers, futuristen en leiders samenkomen om te kijken naar de next big thing in e-business, marketing and media. Wil jij erbij zijn? Business Insider Nederland geeft je hier 100 euro korting op late bird-tickets.