De opmars van het espresso-apparaat is directeur Jeroen de Roos van de
brancheorganisatie van leveranciers van huishoudelijke apparaten Vlehan niet
ontgaan. “Mensen denken dat ze geld hebben en zijn op zoek naar luxe.”

Hij kan zijn bewering staven met cijfers. Nederlandse consumenten
schaften afgelopen jaar 1,4 miljoen koffiezetapparaten, zoals Senseo en
Nespresso, aan. Dat komt neer op een toename van 10 procent vergeleken met
het jaar daarvoor. Het waren vooral de luxere espresso-apparaten die daar
verantwoordelijk voor waren. Hun aandeel kwam uit 12 procent tegenover 8
procent in 2005. De waarde van de verkochte koffiezetapparaten is afgelopen
jaar met 11 procent toegenomen tot 102 miljoen euro, dankzij espresso.

“De verkoop van de Senseo is stabiel,” licht De Roos toe. Ook
elektronicaketens constateren dat de groei uit de Senseo is. Bijna heel
Nederland heeft inmiddels zo’n koffiezetter. In 2001 lanceerde de fabrikant
Philips het apparaat op de Nederlandse markt. Sindsdien zijn er volgens
hoofd marketing Joost Christiani van de Media Markt in ons land vier miljoen
van verkocht.

Inmiddels zijn veel consumenten toe aan een vervangend Senseo-apparaat,
dus de verkoop stabiliseert. Philips heeft met zijn Senseo wel voor elkaar
gekregen dat consumenten gewend zijn geraakt aan een gemakkelijke, snelle
manier van koffiezetten. Met pads, of met capsules. “De beleving van
koffiedrinken is veranderd,” zegt productmanager Frank Spronk van de
Kijkshop. “Vroeger dronken mensen alleen filterkoffie, maar ze zijn nu
gaan nadenken hoe ze koffie zetten.”

Zijn collega Christiani van de Media Markt denkt dat consumenten, nu de
economie weer goed draait, exclusiviteit willen. De Senseo is een
massaproduct, espresso-apparaten niet. Die exclusiviteit heeft vooral te
maken met de prijs. Een Senseo is vanaf ongeveer 55 euro verkrijgbaar, voor
het simpelste model. Een Nespresso-apparaat kost al snel drie keer zo veel.
Daar komt bij dat een pad voor de Senseo een dubbeltje kost, een capsule
daarentegen 30 cent.

Overigens is het traditionele koffiezetapparaat dat werkt met filters
behoorlijk verspillend. Er wordt vaak te veel koffie gezet. Uiteindelijk
belandt dertig tot veertig procent van de gezette koffie in de gootsteen. "Mensen
doen maar wat," zegt De Roos van de branchevereniging Vlehan.

Nespresso, onderdeel van het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé, buit onze
drang naar bijzondere koffie uit door in zijn reclame de bekende Amerikaanse
acteur George Clooney een hoofdrol te laten spelen. Hij prijst de koffie van
Nespresso en het koffiezetapparaat Le Cube aan. Nespresso is een van de
grotere spelers op de markt voor luxe koffiezetapparaten.

Het 'hogere koffiesegment' mag dan wel een vlucht hebben genomen, Frank
Spronk van de Kijkshop verwacht niet dat de duurdere koffiezetters in net zo
veel huishoudens komen te staan als de Senseo. Vooralsnog bestrijkt het
Philips-apparaat volgens hem "een substantieel deel van de markt".

Maar de tekenen voor de espressomachines zijn gunstig. In Duitsland is
espresso juist eerder populair geworden dan de Senseo. Nederland heeft dus
nog een inhaalslag te maken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl