Waar de relatie tussen Eindhoven Airport en Ryanair steeds inniger wordt, wil de luchthaven Schiphol niets van de komst van de prijsvechter weten.

In januari meldde topman Michael O’Leary dat hij vanaf Schiphol wil gaan vliegen, maar hooggeplaatste bronnen van Schiphol laten aan Luchtvaartnieuws.nl (paywall) weten de maatschappij niet te willen accommoderen.

Schiphol ziet Ryanair liever uitwijken naar de gewenste luchthaven van Lelystad.

Waarom Lelystad?

Om de omgeving van Schiphol te ontzien is afgesproken dat het aantal vliegbewegingen tot en met 2020 niet boven de 510.000 per jaar mag uitkomen. Schiphol wil echter ruimte overhouden voor groei van zijn functie als overstapstation voor KLM en zijn partners. Daarom is afgesproken dat sommige vakantievluchten op termijn naar Lelystad moeten uitwijken.

Lelystad Airport moet gereed zijn wanneer Schiphol voor negentig procent vol zit; dat komt neer op 459.000 starts- en landingen per jaar. Dat is besloten aan de Alderstafel, een overlegtafel over de toekomst van de luchthavens Lelystad, Eindhoven en Schiphol. De verwachting is dat in 2016 de grens van 459.000 vliegbewegingen op Schiphol wordt gepasseerd.

De animo bij luchtvaartmaatschappijen voor meer vluchten vanaf Lelystad is echter niet al te groot en ook bewoners in de wijde omtrek van Lelystad zijn erg kritisch.

Lelystad is optie voor Ryanair

Topman O'Leary gaf begin dit jaar aan dat vluchten vanaf Lelystad Airport in de toekomst ook tot de mogelijkheden behoren. "Als Lelystad Airport in 2018 een volwaardig budgetvliegveld zou worden, zullen we daar als de kippen bij zijn, mits de tarieven gunstig zijn natuurlijk", zei hij in een interview met De Telegraaf.

Ryanair vliegt in Nederland vanaf Eindhoven naar 32 bestemmingen, en biedt daarnaast vluchten aan vanaf Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde.

KLM ziet het wel zitten

KLM is positief over de plannen om van vliegveld Lelystad een commerciële luchthaven te maken voor vakantievervoerders. "Aan de Alderstafel hebben we destijds afgesproken dat Eindhoven en Lelystad als overloop gaan fungeren", zei Eurlings tegenover het Noordhollands Dagblad. "We hebben zelf al veel vluchten van Transavia naar Eindhoven gebracht en we zullen in de toekomst ook een deel van de Transavia-vluchten van Schiphol naar Lelystad overbrengen."

"Schiphol moeten we vooral koesteren vanwege het wereldwijde netwerk van lijndiensten", aldus Eurlings. "De president van China heeft me onlangs nog laten weten dat ze juist vanwege de vele bestemmingen Europese kantoren van Chinese bedrijven nabij Schiphol willen vestigen."

Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl