Luchthaven Schiphol gaat deze zomer alle beveiligingsdoorgangen in vertrekhal 1 openen vanwege de grote drukte. Dat is bekendgemaakt na het overleg van demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) maandag met KLM-topman Pieter Elbers en Jos Nijhuis, baas van Schiphol, over de problemen op de luchthaven.

Ook in vertrekhal 2 worden indien dat nodig is alle beveiligingsdoorgangen geopend. Er worden extra beveiligingsmedewerkers ingezet en meer personeel om passagiers te begeleiden, zo lieten de partijen weten.

Tijdens de afgelopen meivakantie werd meermaals duidelijk dat Schiphol de topdrukte niet goed kon verwerken. Lange wachttijden voor passagiers zouden KLM ,,ettelijke miljoenen” hebben gekost. De luchtvaartmaatschappij eiste concrete oplossingen van Schiphol om te voorkomen dat de veiligheidscontroles tijdens piekdagen in de zomervakantie opnieuw dichtslibben.

Dagelijks moesten tientallen reizigers worden omgeboekt die hun vlucht hadden gemist. Bij vertragingen van drie uur of meer hebben passagiers bovendien recht op een schadevergoeding.

Constructief overleg

Volgens een woordvoerder van Schiphol verliep het overleg tussen Dijksma, Elbers en Nijhuis ,,constructief” en blijft het luchthavenbedrijf in overleg met KLM over verdere maatregelen om lange wachtrijen tegen te gaan. Dinsdag gaan KLM en Schiphol verder praten.

De toenemende drukte op Schiphol kan KLM ook op de langere termijn belemmeren in zijn groeiplannen. Met omwonenden is afgesproken dat tot en met 2020 niet meer dan 500.000 vliegtuigen per jaar mogen vertrekken of landen op de luchthaven.

Schiphol groeikampioen bij grote Europese luchthavens

Maandag bleek dat Schiphol in het eerste kwartaal van de vijf grootste Europese luchthavens veruit de sterkste groei heeft laten zien. Dit kwam naar voren uit cijfers van luchthavenorganisatie ACI Europe.

Gemiddeld kregen luchthavens in Europa in de eerste drie maanden van het jaar 6,9 procent meer reizigers te verwerken dan in dezelfde periode in 2016. Schiphol deed het bovengemiddeld met een groei van 8,6 procent.

Op de andere grote overstapluchthavens was de groei veel beperkter. Parijs-Charles de Gaulle verwelkomde 4,3 procent meer passagiers, Londen-Heathrow en Frankfurt respectievelijk 2,2 en 1,5 procent meer. Van Istanbul-Atatürk maakten 7 procent minder reizigers gebruik.

Meidrukte zit nog niet in cijfers

In de groeicijfers over het eerste kwartaal is de enorme drukte op Schiphol van de afgelopen weken nog niet eens meegenomen. De grote toestroom van reizigers leidde op piekmomenten tot lange wachtrijen, onder meer bij de beveiligingsdoorgangen waar de de passagiers en hun handbagage worden gecontroleerd.

In sommige Oost-Europese landen nam de passagiersstroom nog veel sterker toe. Zo kreeg de luchthaven van Cluj in Roemenië 60 procent meer reizigers te verwerken dan vorig jaar, de Bulgaarse hoofdstad Sofia 47 procent en Warschau in Polen bijna 29 procent.

Topman Olivier Jankovec van ACI Europe denkt dat de sterke groei van het Europese vliegverkeer voorlopig zal aanhouden. ,,Het risico van politieke instabiliteit is zojuist verder afgenomen met de uitslag van de Franse verkiezingen, dat is erg positief'', zei hij. Aan de andere kant hangt wel het brexit-spook nog boven de markt.