Omdat de vliegramp met vlucht MH17 van Malaysia Airlines een gecombineerde vlucht was van Malaysia Airlines en KLM, ligt er ook een een aansprakelijkheidsrisico bij KLM.

Een aantal passagiers dat boven Oekraïne is verongelukt had niet vluchtcode MH17 op zijn ticket staan, maar KL4103. Hun nabestaanden kunnen ervoor kiezen om KLM aansprakelijk te stellen voor de geleden schade, schrijft Trouw (Blendle)  maandag.

MH17 was een zogeheten combinatievlucht. Ook passagiers die bij KLM hadden geboekt vlogen mee, omdat KLM en Malaysia Airlines een partnerschap hebben en passagiers op elkaars vluchten kunnen onderbrengen.

Een niet ongebruikelijke constructie, al is ze niet bij iedereen bekend. ,,Er zijn mensen die er pas op Schiphol achter komen dat ze niet met KLM vliegen”, zegt letselschadeadvocaat Sander de Lange van SAP Advocaten.

KLM is niet hun feitelijke, maar wel hun contractuele vervoerder. En feitelijk of contractueel, de verplichtingen zijn gelijk. Dat betekent dat ook KLM schadeclaims tot ongeveer 130.000 euro moet betalen, of de maatschappij nu schuld heeft aan het neerstorten van het toestel of niet.

Schadevergoeding nabestaanden

Het in Antwerpen gevestigde advocatenkantoor Flieger Law Office meldde eerder dat nabestaanden sowieso een schadevergoeding kunnen eisen.

Volgens Flieger kan Malaysia Airlines een voorschot van maximaal 120 duizend euro uitkeren aan nabestaanden zonder dan dit erkenning van aansprakelijkheid inhoudt.

Lees ook op Business Insider

Voor claims hoger dan de genoemde 120 duizend euro “zal moeten worden aangetoond dat Malaysian Airlines een fout heeft gemaakt”, aldus Flieger. “Onder andere daarom is het van groot belang dat de zwarte dozen gevonden worden en voor verder onderzoek worden overgedragen aan onafhankelijke vliegtuigcrash-specialisten.”

Oekraïne besliste over veiligheid routes

Vlak na de vliegramp van afgelopen ontstond in de internationale media een discussie over de vraag waarom Malaysia niet een andere route had gekozen.

Luchtvaartorganisaties IATA en Eurocontrol wezen naar de beslissing van de Oekraïense autoriteiten om het luchtruim boven 32 duizend voet vrij te geven. Sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals Quantas, meden het gebied op eigen initiatief, maar de meeste maatschappijen gebruikten de route nog wel. Malaysia was geen uitzondering en hield zich aan de richtlijn voor de vermeend veilige vliegzone.

Nabestaanden vliegramp MH17 krijgen verzekeringen uitgekeerd

Op vrijdag 18 juli, een dag na de vliegramp, gaf het Verbond van Verzekeraars aan dat Nederlandse verzekeraars bij de uitkering van polissen geen beroep zullen doen op de zogenoemde molestclausule.

Hoewel de oorzaak van de vliegtuigramp staat niet vast staat, wijst onder meer de Amerikaanse regering erop dat er een luchtdoelraket is afgevuurd met medewerking of in ieder geval medeweten van pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne.

Volgens het Verbond van Verzekeraars zou dit naar de letter van de wet betekenen dat dekking is uitgesloten “aangezien sprake is van (groot) molest of terrorisme.”

Na consultatie met leden besloot de club van verzekeraars dat er door Nederlandse verzekeraars geen beroep wordt gedaan op de molestclausule bij de vliegramp in Oekraïne.

Volgens het Verbond trekken schade-, levens-, pensioen- en uitvaartverzekeraars “één lijn” en zullen ze hulpverlening bieden voor alle particuliere verzekeringen.

Bron: ANP/Z24

Lees ook

Vliegen steeds veiliger: 2014 is een bizarre uitschieter

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl