De voormalige klanten van BinckBank zitten al meer dan een halfjaar bij de Deense Saxo Bank, die de Nederlandse vermogensbeheerder heeft overgenomen. De migratie verliep alles behalve soepel. Dat erkent de bank zelf, vertelt directeur van de Nederlandse vestiging Saskia Klep tegen Business Insider.

“Wij hebben een turbulente tijd achter de rug. De operationele processen gingen niet allemaal goed. We hebben er hard aan gewerkt om deze problemen op te lossen.”

Toch heeft deze operatie Saxo Bank wel wat klanten gekost. Maar het zijn er niet veel die door de migratie zijn vertrokken, verzekert Klep. “Elke klant die vertrekt is er één te veel, maar als ik kijk naar het aantal klanten dat vertrokken is, is dat klein. En we zien klanten terug komen, die even weg waren naar een concurrent. Ze konden daar toch niet vinden wat ze zochten.”

Business Insider sprak met Klep over de huidige stand van zaken bij Saxo Bank, de aanwas van nieuwe klanten in de afgelopen tijd en de strategie om marktaandeel uit te breiden.

Hoeveel klanten heeft Saxo in Nederland? Hoe is het klantenbestand gegroeid in de afgelopen tijd?

"Wij hebben zo'n 200.000 directe particuliere klanten. Dat is ongeveer 10 procent van de totaal beleggende huishoudens in Nederland."

"We hebben in het afgelopen jaar geprofiteerd van de groeiende vraag naar beleggingsdiensten, dat was heel positief. We zagen klanten die bij ons aanklopten om zelf te beleggen maar ook om te laten beleggen."

In welke andere landen is Saxo Bank actief?

"Wij hebben een kantoor in 15 landen en zijn actief in 28 landen. Veel van de vestigingen bevinden zich in Europa en Azië. Zo hebben we een branche in Shanghai, Singapore, Hongkong en Dubai. De Nederlandse vestiging is de grootste qua aantal klanten en omzet en wordt gevolgd door de vestiging in Denemarken.

Wat is het marktaandeel in Nederland? Waar mikken jullie uiteindelijk op?

"We hebben tussen de 10 procent en 15 procent van de particuliere markt. Wij willen op zijn minst een kwart van de markt hebben."

Wat is jullie strategie om het marktaandeel te winnen?

"Onze strategie is om beleggen mogelijk te maken voor elk type belegger. Het gaat om de toegankelijkheid en voor ieder wat wils. We hebben aanbod voor beleggers met een langetermijnhorizon en aanbod voor beleggers met een kortetermijninsteek."

"We hebben aanbod om zelf te beleggen of laten beleggen. Je hebt de keuze om je portefeuille wel of niet beschermen tegen een daling op de beurs en je kunt bij ons groen beleggen. Voor zelf beleggen hebben we veel instrumenten van minder complex naar meer complex."

"Bij het platform heb je de keuze voor een makkelijke interface maar ook voor de platforms voor professionele beleggers Saxo TraderGo en Saxo TraderPro met uitgebreidere analyses, grafieken en specifieke content. Onze strategie is om zo veel mogelijk keuze aan te bieden.”

Hoe ziet het klantenprofiel er in Nederland uit qua type belegger?

"We zien dat de gemiddelde leeftijd van onze klanten afneemt. De gemiddelde leeftijd van klanten die recentelijk bij ons zijn gekomen is 45 jaar. De gemiddelde leeftijd onder bestaande klanten is 55 jaar. In 2021 was 65 procent van de nieuwe klanten onder de 40. Verder is in totaal 19 procent van onze klanten vrouw."

"We zijn van oudsher een bedrijf dat zelf beleggen heeft gepromoot. Ruim 90 procent van onze klanten doen aan zelf beleggen, de rest laat beleggen."

Tijdens corona zijn er veel nieuwe beleggers bij gekomen: komen die ook bij Saxo Bank? Houdt dat nog aan?

"We zien de groei afnemen, dat heeft te maken met de onzekere situatie op de beurs en in de wereld."

Wat onderscheidt Saxo Bank van de concurrentie in Nederland?

"We hebben een oplossing voor elke type belegger. We vinden het belangrijk om klanten mee te nemen in maken van keuzes voor zichzelf. Daarom hebben we veel content, webinars op het platform. Voor de actieve belegger hebben we een groot aanbod van Amerikaanse opties. Je kunt bij ons in meerdere markten beleggen, zoals bijvoorbeeld rechtstreeks in de Australische markt. Een groot aanbod van future-contracten om risico's te dekken in grondstoffen. Meerdere complexe opties kun je makkelijk in één order doen."

"Daarnaast wordt de belegger bij Saxo Bank goed beschermd. Wij hebben een gezonde balans, solide netwerk van custodians, en natuurlijk een bankvergunning."

Gaan jullie extra investeringen doen in IT om de gebruikservaring te verbeteren?

"Zeker. Dat doen we nu al op dagelijkse basis. Dat kunnen platformverbeteringen zijn, of verbeteringen in het proces van het openen van een nieuwe rekening. We besluiten op basis van de feedback wat nodig is om te verbeteren. Verbeteren is een continu proces."

"Daarnaast zijn we bezig met het verbeteren van de mobiele ervaring, het vernieuwen van de app. Het is nog niet duidelijk wanneer het af is, maar we mikken op een lancering dit jaar."

LEES OOK: De naam BinckBank verdwijnt per 1 juli – alle 300.000 klanten gaan over naar het Saxo-platform