Een spectaculaire actie in medialand. Het Finse mediabedrijf Sanoma verkoopt zijn Nederlandse activiteiten aan DPG Media. Dat is de uitgever van onder meer de Volkskrant, AD en het Parool.

De Belgische onderneming, die voorheen bekend stond als De Persgroep, betaalt 460 miljoen euro voor Sanoma Media Netherlands.

Onder Sanoma Media Netherlands vallen onder meer de Libelle, Donald Duck, vtwonen en online nieuwsmerk NU.nl. De transactie is nog afhankelijk van de gebruikelijke goedkeuringen. Naar verwachting wordt de deal in het derde kwartaal van volgend jaar afgerond.

Duidelijk is in ieder geval dat DPG een zeer dominante positie krijgt bij de gedrukte media, maar ook online. De algemene nieuwssites Nu.nl en die van het AD komen immers onder één dak te vallen.

Sanoma Nederland heeft met titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine dan 1 miljoen abonnees. Nu.nl heeft volgens Sanoma een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers en is de grootste nieuwssite van Nederland.

Uitgever AD en Volkskrant wil met Nu.nl digitaal een vuist maken tegen Facebook en Google

Topman Erik Roddenhof van DPG Media Nederland noemt de overname “een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.”

Volgens DPG geeft de nieuwe combinatie het bedrijf de mogelijkheid om met name op digitaal gebied slagkracht te ontwikkelen tegenover dominante platformen zoals Google en Facebook.

Lees ook op Business Insider

Over de Amerikaanse giganten zegt Roddenhof: “Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Inmiddels hebben ze meer dan twee derde van de digitale advertentiemarkt in handen. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken.”

DPG wil een “lokaal alternatief” bieden dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, dat gedreven wordt door waarden als “kwaliteit en betrouwbaarheid.”

Sanoma Nederland haalde afgelopen jaar een omzet van 424 miljoen euro en heeft 894 medewerkers in dienst. DPG haalde een omzet van 746 miljoen euro in 2018 en heeft 2.795 werknemers in dienst.

LEES OOK: Deze tijdschriftenapp haalde €15 miljoen op en concurreert nu stevig met Blendle in Nederland