Slechts een derde van het personeel van postbedrijf Sandd gaat na de grote postfusie in Nederland aan de slag bij PostNL. Volgens het overnemende postconcern is aan vrijwel alle medewerkers een baan aangeboden, maar kozen veel Sandd-bezorgers er zelf voor om niet voor PostNL te gaan werken.

Alle 11.000 bezorgers van Sandd kregen een baan aangeboden. Circa 40 procent zei direct nee en van de mensen die wel interesse hadden, gingen ongeveer 4.000 met het aanbod akkoord.

Sandd had ook nog 1.800 ondersteunende medewerkers in dienst, zoals chauffeurs en postsorteerders. Zij konden met voorrang solliciteren op vacatures. Van deze groep gaan er uiteindelijk ruim 300 mee naar PostNL.

PostNL zegt dat de postfusie, die per 1 februari een feit is, hard nodig was. Er zijn steeds minder brieven om te verwerken en de toekomst van het verlieslatende Sandd zou hoogst onzeker zijn geweest. Eigenlijk zijn er dus duizenden banen gered, stelt een woordvoerder van PostNL. Ook zegt hij dat er een goede financiële regeling was voor Sandd-medewerkers die niet naar PostNL zijn gegaan.

Volgens de vakbonden is een fusie de beste oplossing. “Bij een faillissement was iedereen veel minder goed af geweest dan nu. Nu is er nog een sociale regeling waarvan de medewerkers gebruik kunnen maken”, zegt Gerard van Rijn van de Bond van Post Personeel tegen het AD.

FNV-bestuurder Etienne Haneveld noemt de fusie "het best denkbare scenario". Sandd zou als zelfstandig bedrijf moeite hebben om te overleven naast PostNL. Dat weinig medewerkers overgaan, komt volgens Haneveld doordat het Sandd-personeel atypisch is. "Dit zijn mensen die twee dagen per week een aantal uren bezorgen. Veel van hen zijn niet afhankelijk van dit werk en in een groot aantal gevallen zijn het 65-plussers."

Slechtere arbeidsvoorwaarden bij PostNL

De afgelopen tijd doken er nog berichten op over Sandd-medewerkers die niet voor PostNL wilden werken omdat ze er financieel op achteruit zouden gaan. Ook klonk er onvrede over de werkroosters, werkwijze en het aanbod van te veel of te weinig uren.

Sandd werkte naast het eigen personeel ook met duizenden krachten die werden ingehuurd via negen franchisebedrijven. Voor hen is er nog geen oplossing gevonden. Dat komt volgens PostNL omdat de franchisebedrijven zouden inzetten op een collectieve regeling. PostNL raadt de betreffende medewerkers aan om te solliciteren op de vele nog openstaande vacatures.

Overigens zet PostNL de samenwerking met sociale werkplaatsen van Sandd wel voort, waardoor ongeveer 500 medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag kunnen blijven.

Voor de gewone Nederlander verandert er vrijwel niets. Het merk Sandd en diens postzegels zullen verdwijnen. Post die Sandd voorheen bezorgde gaat vanaf zaterdag mee met de postrondes van PostNL. Sandd had diverse grote zakelijke klanten waarvoor het bijvoorbeeld tijdschriften rondbracht. Ook de Belastingdienst was een grote klant van Sandd.