Samsung zal naar verluidt op 20 februari een opvouwbare telefoon presenteren, tien jaar na de start van de populaire Galaxy-serie.

Volgens The Wall Street Journal zal Samsung de telefoon onthullen op evenementen in San Francisco en Londen. Een naam heeft het apparaat nog niet, maar de namen die rondzingen in het geruchtencircuit zijn Fold, Galaxy Fold of de Galaxy F.

Het is ook nog niet duidelijk wanneer de telefoon in de verkoop gaat. Volgens eerdere berichten zou dat ergens in maart of april zijn, met een prijskaartje van 1.770 dollar (ruim 1.500 euro). Volgens The Wall Street Journal heeft Samsung het apparaat deze week al laten zien aan zijn partners op techbeurs CES in Las Vegas.

Telefoon en tablet in één

Samsung heeft eerder al wat details van de opvouwbare telefoon naar buiten gebracht. Op een conferentie in november heeft het bedrijf het zogenoemde Infinity Flex -scherm op een prototype getoond. Het ging om een klaptelefoon die ingeklapt een normaal scherm aan de voorkant heeft. Maar als je het apparaat openklapt, komt er een 7,3-inchscherm tevoorschijn en verandert de telefoon in een kleine tablet.

Op dat apparaat draaide een aangepaste versie van Android, met functies als app continuity. Hiermee kan de gebruiker dezelfde app blijven gebruiken, ongeacht of de telefoon in- of uitgevouwen is. De app past zich vanzelf aan op het scherm.

Normaal gesproken kondigt Samsung nieuwe apparaten aan op het jaarlijkse Mobile World Congress in Barcelona, maar het lijkt deze keer een uitzondering te maken voor het nieuwste topmodel. De reden hiervoor is - volgens The Wall Street Journal - dat het Chinese Huawei van plan is om op het Mobile World Congress een concurrerende opvouwbare telefoon te lanceren.

Marktomstandigheden dwingen tot voortdurende innovatie

Volgens marktonderzoeker IDC is Samsung de grootste smartphonefabrikant ter wereld. Het marktaandeel van smartphonefabrikanten wordt geschat op basis van het aantal verscheepte mobiele telefoons. In het derde kwartaal van 2018 had Samsung een aandeel van 20 procent in alle mobiele telefoons die wereldwijd werden verscheept. De tweede grootste is een andere Aziatische telefoonfabrikant, Huawei, die 15 procent van de markt in handen heeft. Apple is derde met 13 procent.

Hoewel vooral Apple in het nieuws was vanwege dalende iPhone-verkopen, is deze daling onderdeel van een algemene trend op de smartphonemarkt die ook Samsung raakt. IDC rapporteerde een daling van ongeveer 6 procent van alle verscheepte mobieltjes in het derde kwartaal. Het wees hierbij op economische factoren en het feit dat steeds minder mensen hun smartphones vervangen.

Net als bij Apple daalde bij Samsung het aantal verscheepte mobieltjes. Samsung waarschuwde eerder deze maand dat het bedrijfsresultaat en de omzet in het vierde kwartaal zijn gedaald, met name door de afnemende vraag in China.

De opvouwbare telefoon is dan ook de nieuwste poging van het bedrijf om een nieuwe hit op de telefoonmarkt te creëren, met een grote innovatie die mogelijk goed ontvangen zal worden bij de consument. Nu de kwaliteit van smartphones in de markt over het algemeen heel goed is, is het voor de fabrikanten die mikken op het topsegment moeilijker geworden om meer dan incrementele verbeteringen aan te bieden, zelfs op hun topmodellen.

LEES OOK: De futuristische, oprolbare OLED-televisie van LG kan dit jaar al in je huiskamer staan – als je het geld ervoor overhebt