Piloten van prijsvechter Ryanair die vanaf Eindhoven werken, hebben de keuze om in te stemmen met een overplaatsing of een vertrekregeling met het bedrijf overeen te komen.

De Ierse prijsvechter heeft dit via een brief laten weten aan de zestien piloten die een rechtszaak aanspanden tegen het bedrijf, zo meldde pilotenvakbond VNV. De vliegers hebben tot vrijdag 18.00 uur de tijd om te beslissen.

Ryanair wil de basis Eindhoven per 5 november sluiten. Zestien piloten spanden daarover een kort geding aan.

De rechter oordeelde donderdag dat de Nederlandse piloten niet zomaar mogen worden verplaatst naar andere landen. Of de uitspraak geldt voor al de Nederlandse bemanningsleden van Ryanair is nog niet duidelijk.

Over het sluiten van de basis zelf deed de rechter geen uitspraak, al viel hier volgens de rechtbank wel het nodige op aan te merken. Volgens de VNV opent Ryanair zijn trukendoos om werknemers onder druk te zetten. De bond raadt zijn leden aan om niet op de ‘vrijwillige overplaatsing’ in te gaan.

Bij vakbond FNV Luchtvaart, die het cabinepersoneel van Ryanair vertegenwoordigt, is tot zover bekend nog geen brief met een dergelijke strekking binnengekomen.

Bizarre roosters

De zestien piloten zouden overigens al wel de roosters voor de komende weken hebben gehad. Volgens VNV doet zich de onwerkelijke situatie voor dat personeel geacht wordt van bijvoorbeeld het Marokkaanse Fez naar Eindhoven en weer terug te vliegen. Er wordt van uitgegaan dat de piloten zich maandagochtend in Noord-Afrika zullen melden.

De piloten zullen echter niet instemmen met overplaatsing. Mogelijk leidt dit tot uitval van vluchten.

Verder wordt personeel uit andere landen ingezet voor reizen op Eindhoven. Vluchten van en naar het Spaanse Málaga worden volgende week bijvoorbeeld in omgekeerde volgorde uitgevoerd door Spaans personeel. Dus van Spanje naar Eindhoven en weer terug in plaats van andersom.

Piloten moeten genoeg vlieguren krijgen

De rechter oordeelde donderdag dat Ryanair zijn bevoegdheid heeft misbruikt door de sluiting van de basis aan te kondigen. De bedrijfseconomische redenen voor de sluiting zijn niet aangetoond. Het heeft er volgens de rechter alle schijn van dat het besluit tot sluiting is genomen als sanctie voor twee stakingen.

Na het vastlopen van de onderhandelingen over een nieuwe cao legden de piloten van Ryanair in augustus het werk voor het eerst neer. Na de eerste staking kregen de vliegers een brief dat de basis in Eindhoven sluit als er nog een keer zou worden gestaakt.

Eind september volgde een nieuwe staking en enkele dagen laten kondigde de luchtvaartmaatschappij de sluiting van de basis aan vanaf 5 november, inclusief de overplaatsing van de piloten.

Volgens de rechter heeft Ryanair geen rekening gehouden met de ingrijpende gevolgen voor de piloten. Ze mogen niet worden overgeplaatst, moeten worden doorbetaald en de luchtvaartmaatschappij moet zorgen dat ze genoeg vlieguren kunnen maken.