Het inchecken van een extra koffer is bij prijsvechters als Ryanair ontzettend duur. Passagiers proberen daarom zoveel mogelijk bagage mee aan boord te nemen als handbagage.

Volgens Ryanair-bestuurders slepen kleuters zelfs hele koffers mee het vliegtuig in, zodat hun ouders niet hoeven bij te betalen. Extra bagage inchecken bij Ryanair kan meer kosten dan het ticket zelf.

De vliegmaatschappij denkt er daarom over om de regels voor bagage aan te scherpen, liet financieel directeur Neil Sorahan maandag weten in de toelichting op de kwartaalcijfers.

“Ik heb twee jaar oude peuters gezien die een koffer mee het vliegtuig in sleuren”, zei Sorahan tegen The Guardian. “Mensen proberen de regels te omzeilen.”

Ryanair is volgens de financieel directeur “erg ruimhartig” met wat je aan bagage mee mag nemen op een vlucht: een koffer van 10 kilo en een handtas, rugzak of laptoptas. “Als iedereen zich daaraan houdt, is er geen probleem. Het zijn de mensen die hun hele hebben en houden meenemen die ervoor zorgen dat de regels misschien strenger worden.”

Zowel volwassenen als peuters ouder dan 23 maanden mogen een koffer van 10 kilo en een kleine tas meenemen aan boord. Voor jongere kinderen mag de begeleidende volwassene een babytas tot 5 kilo meedragen, naast de reguliere hangbagage.

Volgens Ryanair checkt minder dan een op de zes passagiers extra bagage in. De toeslag voor een koffer van 15 kilo bedraagt 10 tot 50 euro, afhankelijk van de route en reisdata.

Op de vraag of passagiers een lange neus trekken naar Ryanair, antwoordde Sorahan: "Sommigen wel. De meeste mensen houden zich keurig aan de regels, maar sommigen niet. Jammer genoeg nemen passagiers soms grote backpacks en andere dingen mee aan boord die niet onder de stoel passen."

Ryanair zag de winst in het eerste kwartaal met 55 procent toenemen, tot 397 miljoen euro. Dat is hoger dan analisten gemiddeld hadden verwacht.

Ondanks de goede cijfers ziet de maatschappij wel moeilijkere omstandigheden in de rest van het jaar. “Onze boekingen zijn sterk, maar we krijgen te maken met veel concurrentie”, aldus Sorahan.