Ryanair onderzoekt nu of vluchten tussen Schiphol en Shannon in Ierland
levensvatbaar zijn. De onderhandelingen met de luchthaven gaan onder meer
over de tarieven die Ryanair zou moeten betalen, zei topman Michael O’Leary
op de aandeelhoudersvergadering van de luchtvaartmaatschappij.

Een woordvoerder van Schiphol zei vrijdag dat Ryanair de luchthaven heeft
benaderd. Er is volgens de zegsvrouw nog geen sprake van onderhandelingen.
"Het gaat om een verkenning." Ryanair heeft om informatie gevraagd over
onder meer de kosten van Schiphol. De woordvoerster benadrukte dat de
luchthaven kritisch kijkt naar vervoerders die een route willen beginnen op
Schiphol. "We kijken naar de kwaliteit van ons netwerk."

De gesprekken met Schiphol zijn opvallend, omdat O’Leary al jaren
verkondigt dat grote vliegvelden ongeschikt zijn voor prijsvechters.
Dergelijke vervoerders kunnen alleen goedkope vliegtickets aanbieden als de
kosten ook laag zijn. Luchthavens als Schiphol brengen over het algemeen
hogere tarieven in rekening dan regionale vliegvelden.

Ryanair vliegt nu dan ook alleen op de vliegvelden van Eindhoven en
Maastricht. De prijsvechter zou graag uitbreiden op Eindhoven, maar loopt
daar tegen de geluidsgrenzen aan. Ryanair wil een basis vestigen op de
luchthaven. Dat betekent dat vliegtuigen van het bedrijf ‘overnachten’ in
Eindhoven. Dat zou de regio een economische groei van ongeveer 1 procent
opleveren.

Schiphol kan schermen met een speciale pier voor prijsvechters die twee
jaar geleden is geopend. De luchthavengelden voor deze pier zonder franje
zijn lager. Er zijn geen toiletten, winkels of horeca. Reizigers moeten in
een lounge wachten die aan het complex vastzit. Ook ontbreken de
loopbruggen, dus de passagiers moeten ouderwets naar het vliegtuig lopen. De
pier wordt nu veel gebruikt door easyJet, de grootste concurrent van
Ryanair.

Ryanair wil meer vluchten uitvoeren vanaf zijn thuisbasis in Shannon, nu een
andere Ierse luchtvaartmaatschappij, Aer Lingus, zich steeds verder
terugtrekt van deze luchthaven. Ryanair wil Aer Lingus overnemen maar wordt
tegengewerkt door de Europese Commissie.

O'Leary zei op de aandeelhoudersvergadering in gesprek te zijn met vijf
landen over mogelijke nieuwe routes. Het gaat om landen in Oost-Europa en
Noord-Afrika. Recentelijk sloot Ryanair een overeenkomst met Marokko om te
vliegen op Fez en Marrakesh

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl