Als mannen dan toch naar borsten kijken, moeten ze bij de Russische startup Tittygram hebben gedacht, dan kun je ze maar beter commercieel benutten door er reclame op te zetten. 

“Onze borsten, jouw bericht”, staat er op de website van Tittygram. Voor minder dan tien euro krijgen klanten binnen een uur een foto van een decolleté opgestuurd, met daarop de gewenste tekst  van maximaal 35 tekens. Dat schrijven verschillende media, waaronder The Moscow Times.

Zo kan het dat de Russische afdeling van de Burger King begin deze maand een foto van twee blote borsten verspreidde via Instagram en VKontankte, het ‘Facebook van Rusland’. Daarop stond in het Russisch de tekst: ‘Ik houd van Burger King.’ De fastfoodketen is niet de enige, want ook een advocatenkantoor gespecialiseerd in echtscheidingen is klant. In totaal zijn er volgens het bedrijf al meer dan 2000 afbeeldingen verstuurd.

De meeste mensen gebruiken Tittygram echter niet voor reclame, maar om felicitaties door te geven, zo laat Tittygram-bestuurder Vladimir Gritsenko telefonisch aan de Russische krant weten.

Uber voor borsten

Sinds begin april is de Amerikaanse versie online, waarop  staat dat 2 procent van alle opbrengsten zal gaan naar een goed doel, de  Breast Cancer Research Foundation. Het bedrijf vergelijkt zich in Amerika met het bedrijfje Uber dat particuliere autobezitters faciliteert met het aanbieden van ritjes. Met dat verschil dat Tittygram geen autobezitters koppelt aan taxiklanten, maar vrouwen met mensen die graag een boodschap willen uitdragen.

Vrouwen uit onder andere Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en China hebben hun borsten al ter beschikking gesteld, meldt het bedrijf. De dames die met hun borsten te koop willen lopen, moeten wel eerst een selfie opsturen ter controle.

Seksisme?

De startup is niet onomstreden, maar Tittygram-baas Gritsenko wijst alle beschuldigingen van seksisme van de hand. Op de foto's zijn nooit hele borsten te zien, de tepels zijn bedekt en de gezichten van de vrouwen zijn niet te bekijken. En de modellen krijgen er geld voor: per foto minstens 150 roebel, toch zeker 2,60 euro.

Daarnaast zegt Gritsenko dat het schrijven op borsten al langer bestaat op Russische social media, al dan niet tegen betaling. Dankzij Tittygram is er geen direct contact meer nodig tussen de klanten en de vrouwen. Vladimir Gritsenko tegen The Moscow Times: "Op deze manier is het een stuk veiliger."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl