Rederijen in de drie grootste maritieme naties van de Europese Unie, Griekenland, Cyprus en Malta, hebben de hoeveelheid Russische olie die zij vervoeren verdubbeld sinds de invasie van Oekraïne op 24 februari, meldde The Independent op maandag.

Rederijen en schepen die verbonden zijn aan de drie landen hebben in de maand mei gemiddeld 58 miljoen vaten Russische olie vervoerd, meldde de Britse krant, daarbij verwijzend naar een analyse van Global Witness, een niet-gouvernementele organisatie. Dat is bijna het dubbele van de 31 miljoen vaten die zij in februari gezamenlijk vervoerden. De drie landen hebben volgens Reuters de grootste scheepvaartvloot in de EU.

De stijging van het vervoer van Russische ruwe olie is het gevolg van een verdrievoudiging van de vrachttarieven voor olietankers sinds de invasie van Oekraïne op 24 februari. Tegelijkertijd ondermijnt het vervoer van de olie de EU-sancties tegen Rusland.

“Schepen die gelinkt zijn aan Griekenland, Cyprus en Malta maken de inspanningen van de EU om Poetins oorlogsmachine te sanctioneren tot een lachertje, door geld naar Rusland te laten stromen terwijl diens strijdkrachten Oekraïne blijven aanvallen,” vertelde Louis Goddard, een adviseur bij Global Witness, aan The Independent.

Het rapport van de NGO volgt op bevindingen van de Sunday Times dat Griekse rederijen deelnemen aan "schip-tot-schip"-transfers van Russische olie om het transport van de brandstof te verbergen. Gegevens die door de Sunday Times werden onderzocht, wezen op een toename van dergelijke praktijken, waarbij een Russisch schip olie lost op een ander schip van een neutrale partij.

Er wordt niet gesuggereerd dat de bedrijven en schepen die betrokken zijn bij het vervoer van Russische olie de sancties overtreden, meldden The Independent en Sunday Times.

Afgelopen maandag bereikte de EU een akkoord over een Russisch olieverbod dat de import van Russische olie met ongeveer 90 procent moet verminderen tegen het einde van het jaar. Plannen om EU-schepen te verbieden Russische olie te vervoeren naar landen buiten de regio, zoals China en India, werden echter geschrapt.

De EU en het VK zijn echter wel van plan de praktijk te ontmoedigen door schepen die Russische olie vervoeren niet toe te staan een verzekering af te sluiten - een verzekering die van cruciaal belang is voor de scheepvaartindustrie, zo meldde de Financial Times vorige week.

LEES OOK: Europese Unie heeft akkoord over boycot van Russische olie die met tankers wordt vervoerd: dat raakt twee derde van de aanvoer