Met de toenemende populariteit van diensten als Netflix en het bekijken van tv-uitzendingen op het mobieltje, de tablet of de laptop staat het traditionele televisiekijken onder druk. Maar in Nederland is die trend sterker dan elders in Europa, merkt RTL.

Uit de jaarcijfers van RTL Group bleek woensdag dat de totale omzet van het Europese mediabedrijf in 2017 is gestegen, maar dat RTL Nederland juist minder omzet en winst boekte. De omzet daalde van 495 miljoen euro naar 475 miljoen euro en het brutoresultaat van 96 miljoen euro naar 87 miljoen euro.

In een interview met NRC Handelsblad komt topman Sven Sauvé van RTL Nederland met meerdere verklaringen voor die tegenvallende resultaten.

“We zitten in een transformatie die sneller gaat dan in de andere landen waar RTL Group actief is. In Nederland hebben we te maken met een dalende advertentiemarkt en een teruglopende lineaire kijktijd. Daarnaast investeren wij flink in onze digitale activiteiten, met name Videoland, een lokaal alternatief voor Netflix. Dit ook in tegenstelling tot de andere landen waar RTL Group actief is.”

Volgens Sauvé keken Nederlanders in 2017 gemiddeld 178 minuten televisie per dag, een daling van drie procent ten opzicht van 2016. Bij RTL heeft onder meer het programma ‘RTL Late Night’ van vertrekkend presentator Humberto Tan te kampen met sterk gedaalde kijkcijfers. Hij wordt na de zomer vervangen door Twan Huys.

Nederlandse ‘originals’

Maar naast het terugwinnen van traditionele tv-kijkers bekommert RTL zich ook om de digitale toekomst. Om Netflix het hoofd te bieden biedt RTL Nederland via Videoland online series en films aan, maar ondanks de groei van het aantal abonnees met 78 procent is dat voorlopig nog vooral een kostenpost. Een onderscheidend aanbod is nu eenmaal duur, zegt Sauvé daarover tegen NRC:

“We moeten blijven investeren in unieke lokale en internationale series om onze positie als het enige Nederlandse alternatief voor Netflix te waarborgen. Dit betekent dat we ons aanbod continu moeten verrijken om van toegevoegde waarde te blijven voor de consument. Het ontwikkelen van originals, zoals Nieuwe Buren, is kostbaar en kunnen we alleen lokaal wegzetten, in tegenstelling tot andere spelers die een internationale afzetmarkt hebben.”

Volgens de topman van RTL Nederland krijgt hij voorlopig de ruimte en tijd van het Europese moederbedrijf om te investeren in nieuwe, veelbelovende activiteiten.

Lees het hele interview met RTL-topman Sven Sauvé in NRC hier »