Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00

Verhuurplatform HousingAnywhere neemt zijn Franse branchegenoot Studapart over. Daarmee wordt de Rotterdamse onderneming naar eigen zeggen Europa’s grootste marktplaats voor huurwoningen.

Studapart geldt als een grote speler in de huisvesting van studenten in Frankrijk. Bij de onderneming werken 45 mensen en die gaan over naar de nieuwe eigenaar. HousingAnywhere had al 185 medewerkers en wil graag doorgroeien naar 300 werknemers.

De deal, die gebeurt via het verwerven van een meerderheidsbelang, is al de vijfde overname in twee jaar voor de Nederlanders. Eerder werd onder meer het Nederlandse Kamernet ingelijfd, evenals branchegenoten in Duitsland, Italië en IJsland. Van de nieuwe overname zijn geen financiële details naar buiten gebracht.

Van studentenproject tot een serieus platform

HousingAnywhere is in 2009 opgericht door Niels van Deuren. De Rotterdammer probeerde uit te vinden hoe hij gemakkelijk zijn studentenkamer kon verhuren omdat hij op uitwisseling zou gaan naar Singapore.

Het bleek erg lastig te zijn om een internationale student te vinden, dus hij besloot dat hij het andere studenten makkelijker wilde maken. Hij maakte een platform waarmee ze hun kamer gemakkelijk kunnen verhuren aan internationale studenten en vervolgens een huurovereenkomst kunnen sluiten.

Ook zelf was het voor Van Deuren moeilijk een kamer in Singapore te vinden. "In dat gat ben ik toen gesprongen", aldus de oprichter in 2017 tegenover Business Insider. "Van meet af aan ook buiten Nederland – Barcelona en Keulen waren mijn eerste steden. De eerste jaren deed ik het naast mijn studie en hielp ik vooral vrienden. Vanaf 2012 run ik dit bedrijf fulltime.”

Eind 2018 besloot Van Deuren terug te treden als CEO en nam zijn compagnon Djordy Seelmann de dagelijkse leiding over. Van Deuren bleef wel als adviseur verbonden aan zijn geesteskind.

HousingAnywhere verwacht dit jaar in totaal 100.000 huurders te koppelen aan beschikbare huurwoningen. Dat zou 500 miljoen euro aan huurtransacties en 25 miljoen euro aan omzet moeten opleveren. Daarbij rekent het bedrijf voor zijn websites op 30 miljoen unieke bezoekers. Die zouden moeten kunnen kiezen uit circa 200.000 huurwoningen.

LEES OOK: Huurprijzen van studio’s in Amsterdam en Utrecht lopen fors op in vrije sector – in Den Haag en Rotterdam gaat het iets minder hard