De gemeente Rotterdam mag ook benzineauto’s van vóór juli 1992 weren uit het centrum van de stad.

De Raad van State oordeelde woensdag dat de gemeente de zogenoemde milieuzone weer volledig mag handhaven.

Rotterdam stelde de milieuzone in 2015 in voor een groot aantal straten in het centrum en het noorden van Rotterdam. Binnen die zone mogen geen dieselauto’s van vóór 2001 rijden. Ook benzineauto’s van vóór juli 1992 mogen niet in dit gebied komen.

Met de milieuzone wil de gemeente de luchtkwaliteit in het centrum verbeteren. Het onderwerp is al lange tijd onderwerp van juridisch gesteggel.

De zone was tegen de zin van verschillende partijen, die al eens naar de rechtbank in Rotterdam stapten en (gedeeltelijk) gelijk kregen. De rechtbank oordeelde dat de gevolgen voor de kleine groep bezitters van benzineauto’s niet in verhouding stonden met het doel dat de gemeente wil bereiken: schonere lucht. Maar de gemeente was het daar niet mee eens, en ging tegen de uitspraak in beroep bij de RvS.

Ook een aantal belanghebbenden ging in beroep omdat zij de uitspraak juist niet ver genoeg vonden gaan. De RvS oordeelt nu juist anders dan de rechter: "De nadelige gevolgen van de milieuzone zijn niet onevenredig in verhouding met de daarmee te dienen doelen."

Rotterdam moet nu laten weten vanaf welke datum de milieuzone daadwerkelijk wordt ingevoerd en gehandhaafd.

Oldtimersclub reageert teleurgesteld

De Stichting Rotterdamse Klassiekers reageert teleurgesteld op de uitspraak van de Raad van State. De eigenaren van de oldtimers hebben hun hoop gevestigd op toekomstige landelijke regels, waar staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) aan werkt, en op het nieuwe college van Rotterdam.

"We mogen er straks toch wel in'', aldus een woordvoerder van de oldtimerstichting. Hij put ook hoop uit het oordeel van de RvS. Die zegt dat de gemeente de benzine-auto's mag weren, gewoonweg omdat het gemeentebestuur daarvoor de 'beleidsruimte' heeft, wat betekent dat het gemeentebestuur de ruimte heeft voor zijn eigen keuzes bij het nemen van een verkeersbesluit.

"Niet omdat het weren van een paar klassiekers bijdraagt aan schonere lucht", zo zegt hij.

Milieudefensie stelt dat het "heel goed is dat de gemeente maatregelen mag nemen om de gezondheid van haar inwoners te beschermen. De lucht in Rotterdam behoort tot de meest vervuilde van Nederland. Het recht op gezonde lucht voor iedereen is belangrijker dan het recht op vervuilen van sommigen."

Rotterdam gaat nog geen boetes uitdelen

De gemeente Rotterdam gaat mensen die met een benzineauto van vóór juli 1992 de milieuzone inrijden nog niet beboeten. "Hoewel het verkeersbesluit direct weer van kracht is, wordt er nog niet gehandhaafd'', zegt de gemeente woensdag in reactie op de uitspraak van de Raad van State.

"De uitspraak van de Raad van State geeft een bevestiging van ons beleid om de luchtkwaliteit in de Rotterdamse binnenstad te verbeteren", aldus verkeerswethouder Adriaan Visser. "Het is zaak het vonnis eerst zorgvuldig te bestuderen en de gevolgen in kaart te brengen. Het college zal hierover zo snel mogelijk de gemeenteraad en alle betrokkenen informeren."